چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
جعفری: شعرهای صرافان، ملاحت شعر را حفظ کرده است

حجت‌الاسلام رضا جعفری در جلسه نقد کتاب «از آهو تا کبوتر» شامل مجموعه اشعار مذهبی قاسم صرافان، درباره این اثر گفت: این کتاب در فضای آهنی و خشک امروز، ترسیمی ملیح و شاعرانه را حفظ کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد و بررسی «از آهو تا کبوتر»، مجموعه شعری مذهبی از قاسم صرافان، عصر دیروز، سه‌شنبه 18 بهمن، با حضور آرش شفاعی، رضا جعفری و فریبا یوسفیان در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام رضا جعفری، با اشاره به سبک‌های شعری این کتاب گفت: در این کتاب هم مثنوی دیده می‌شود هم غزل و هم دوبیتی؛ اما غزل‌ها از دیگر قالب‌ها گویاتر و بهترند.

وی ادامه داد: مجموعه از آهو تا کبوتر در کل نرم و آرام است و به همان آرامی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و یک ملاحت را به خواننده اشعار، القا می‌کند. این کتاب در فضای آهنی و خشک امروز، ترسیمی ملیح و شاعرانه را حفظ کرده است.

جعفری افزود: از آهو تا کبوتر همچنین بیان یک ارادت شاعرانه به اهل بیت (ع) است و از نکات توفیق آن این است که در اواخر کتاب یک اظهار عجز از توصیف و تعریف ائمه، در بیت‌های پایانی آمده است.

در ادامه این نشست آرش شفاعی، شاعر، گفت: این کتاب که در ادامه مجموعه‌هایی است که شاعر پیش از این سروده، در یک برآیند کلی، یعنی در خوانش کلی کتاب و نه خوانش پراکنده اشعار، تصویر قابل قبولی از شاعر به دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: ما در برابر شاعری قرار داریم که ضعف‌ها و قوت‌های جامعه را به‌خوبی می‌شناسد؛ تخیل نا‌آرامی ندارد اما از زبان شعر خوب استفاده می‌کند.

شفاعی با اشاره به مدح‌گونه بودن شعر‌های این مجموعه گفت: شاعر محدودیت‌ها و ظرفیت‌های انتخاب‌شده برای شعرش را می‌شناسد و سعی می‌کند در همین محدودیت‌ها دست به یک تکنیک بزند. ما در این‌جا با نوآوری‌های عجیب و غریب در شعرهای قاسم صرافان روبه‌رو نیستیم و در واقع از زاویه دید جدیدی به شعرها نگاه نمی‌شود.

این شاعر ادامه داد: نمونه‌ای از تکنیک‌های این اشعار استفاده از فنون شعر امروز است و البته این اختراع نیست و جریانی بوده است در غزل روز، که تحت تاثیر شعر محمدحسین بهرامیان ایجاد شده است.

شفاعی یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب را استفاده وسیع از تلمیح در کتاب دانست که به باور او از نکات بارز این اشعار است. 

این جلسه که قرار بود ساعت 16 آغاز شود، با یک ساعت و نیم تاخیر شروع شد. بعد از صحبت‌های ابتدایی حاضران،ادامه جلسه به شعرخوانی اختصاص یافت.

کتاب «از آهو تا کبوتر» 65 قطعه شعر آیینی در قالب غزل و رباعی را شامل می‌شود که بیشتر در وصف امام رضا(ع) سروده شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها