پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
گرامیداشت زادروز شاعر و خواننده معروف روسی در کشورش

به مناسبت 25 ژانویه(5 بهمن) زادروز ولادیمیر ویسوتسکی، شاعر و خواننده معروف روسی (1938تا 1980) چندین برنامه و نمایشگاه در روسیه برگزار شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سامانه ایتار تاس روسیه، 25 ژانویه مصادف است با زادروز ولادیمیر ویسوتسکی، شاعر و خواننده نامدار روسی که در میان مردم این کشور و مردم کشورهای استقلال یافته شوروی، از محبوبیت زیادی برخوردار است.
 
به این مناسبت درخانه شاعر در شهر مسکو نمایشگاه کتاب و آثار او برگزار شد. همچنانکه نیکیتا ویسوتسکی، فرزند شاعر به خبرنگاران گفته است این نمایشگاه زندگی اين شاعر را از تولد تا مرگ او  مجسم می کند.

در این روز در تئاتر مرکزی شهر مسکو نیز نمایشنامه ای با عنوان «ولادیمیر ویسوتسکی» به نمایش در آمد که بر پایه نوشته یوری لیوبیمی، نویسنده روسی و با صدای شاعر تهیه شده است. در این نمایشنامه که درسال 1981 اجرا شده، هنرمندانی ایفای نقش کرده اند که با شاعر و خواننده همکار بوده اند.
 
به گفته فرزند شاعر در این روز همچنین سینماهای شهر مسکو نیز فیلم مستندی از زندگی وي را اکران کردند که در سال 2011 ساخته شده است. این فیلم که به کارگردانی پتر بوسلاف با سرمایه 12 میلیون دلاری و با حمایت شبکه اول تلویزیون روسیه ساخته شده، بر پایه متنی شکل گرفته که نیکیتا ویسوتسکی، فرزند ولادیمیر ویسوتسکی نوشته است. این فیلم حکایت 5 روز برنامه کنسرت ویسوتسکی در ازبکستان است که بر اثر آن شاعر نامی درگذشت. 

این فیلم برنده جایزه بنیاد ویسوتسکی نیز شده است. این جایزه از سال 1997 به بهترین آثار مربوط به شاعر و خواننده معروف اهدا می شود. همچنین، بسیاری از هنرمندان شناخته شده روسیه به خاطر پاسداری از میراث شاعر معروف برنده این جایزه شده اند. 

در شب 25 ژانویه شبکه فرهنگ روسیه نیز مستندی را با عنوان «همسر دیگر ویسوتسکی» به نمایش گذاشت که یادداشت و خاطره های لیودمیلا آبراماوا، همسر ویسوتسکی است.

ولادیمیر ویسوتسکی ، شاعر و خواننده معروف روسی اشعاری را با نام های قصه مبارزه،کودکی، بچگی و کاریستنی بزرگ تالیف کرده و آنها را خود اجرا می کرد. این اشعار از استقبال گسترده ای در میان مردم برخوردارند.

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها