چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
اکسیر: تمامی ظرفیت‌های شعری را به‌کار بگیریم

اکبر اکسیر، شاعر و طنزپرداز آستارایی، معتقد است برای پربارتر شدن جشنواره باید از تمامی ظرفیت شعری خود بهره بگیریم و به سراغ شاعران مختلف در سراسر ایران و نقاط دورافتاده برویم و شاعران برتر، در حوزه‌های مختلف شعری معرفی شوند.-

اکسیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: هنوز هم جشنواره شعر فجر در مقایسه با جشنواره‌هایی چون فیلم یا تئاتر فجر در آغاز راه است، اما یکی از اهداف این جشنواره گسترش شعر جوان و کشف شاعران گمنام و جزو اهداف عالی این جشنواره است.

وی توضیح داد: البته متاسفانه از آن‌جا که چنین جشنواره‌ای نشریه یا بولتن ویژه‌ای ندارد، اغلب شاعران می‌اندیشند باید تنها در زمینه و موضوع انقلاب شعری بسرایند. این در حالی ا‌ست که موضوع شعری جشنواره آزاد است و تمامی شاعران می‌توانند پیرامون موضوعات مختلف آثار شعری خود را ارسال کنند.

این شاعر با اشاره به این موضوع که اگر جشنواره شعر هم‌پای جشنواره فیلم فجر پیش آمده بود، اکنون به اوج و شکوفایی خود می‌رسید، اظهار کرد: البته اگر جشنواره دبیرخانه دایمی داشته باشد، برنامه‌ها و اهداف آن به صورت تیمی اجرا شوند و جشنواره در تمامی قالب‌ها و اندیشه‌ها فعالیت کند، این جشنواره موفق خواهد بود.

اکسیر پیشنهادی در ارتباط با نحوه برگزاری جشنواره مطرح کرد و گفت: اگر جشنواره شعر فجر از طریق نهادهایش در دیگر استان‌ها و همچنین انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها از ظرفیت شاعران در تمامی نقاط ایران بهره بگیرد و شاعران جوانی را که در نقاط دورافتاده در حوزه شعر فعالیت می‌کنند، شناسایی کند، موفق‌تر خواهد بود.

وی افزود: این شیوه سبب می‌‌شود در دراز مدت بسیاری از شاعران خوش‌فکر و با استعداد از نقاط مختلف ایران در عرصه شعر امروز به‌کار گرفته شوند و شاهد رشد و شکوفایی این استعدادها باشیم. 

اكسير تاكيد كرد: فراموش نکنیم امروزه دوران افتخار به نام‌ها نیست و نباید اسیر نام‌ها باشیم؛ چراکه اگر جشنواره‌ای چون شعر فجر هر سال بتواند به مناسبت ۲۲ بهمن، ۲۲ شاعر با استعداد جوان را به جامعه شعری معرفی کند، به هدف خود رسیده است.

این شاعر در ادامه پیشنهاد دیگری مطرح کرد و گفت: علاوه بر این‌که جشنواره با موضوع آزاد برگزار می‌شود، بهتر است موضوعات مختلف نیز دسته‌بندی شوند و آثار در حوزه‌هایی چون شعر آیینی، انتظار، نبوی، انقلاب، عاطفی، اجتماعی و طنز به‌صورت مستقل بررسی شوند و در تمامی این حوزه‌ها نیز شاعران برتر معرفی شوند.

وی در پایان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های پنج یا ۱۰ ساله برای جشنواره می‌توانیم به تمامی اهداف آن دست یابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط