سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
رييس دانشگاه علامه: با بازگشت به اصالت زبان فارسي در مقابل خشونت بايستيم

صدرالدين شريعتي، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، زبان فارسي را عاملي دانست كه در مخاطب اثر فهم را شيرين مي‌كند و گفت: در دنياي خشونت‌زده امروز كه شخصيت‌هاي علمي را با چنين خشونتي از بين مي‌برند، بايد به اصالت ادبيات فارسي بازگرديم و به عاملان اين جنايت‌ها در دنيا بياموزيم كه دانشمندان انسان‌هايي عزيز و محترمند و حق حيات دارند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شريعتي ‌در مراسم افتتاحيه نخستین همایش بین‌المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی(چشم‌انداز، راهکارها و موانع) كه ساعت 9 صبح امروز (27 دی)، در تالار عضدی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبایی آغاز شد، به تاكيد قرآن كريم در توجه به زبان تاكيد كرد.

وي در اين باره گفت: زبان به عنوان يكي از آيات الهي در قرآن كريم ياد شده،‌بدان معني كه خداوند در وجود همه انسان‌ها قدرت بيان را آفريده است.

شريعتي افزود: خداوند با استناد به آيه «خلق‌الانسان كمثله البيان»، قدرت ارتباط با ديگران و انتقال مفاهيم را در ميان انسان‌ها قرار داد و نشان داد كه در آفرينش تفاوتي از اين منظر وجود ندارد. اين بدان معني است كلمه «لسان» كه تحت عنوان «السنه» آمده، از عالم معنا به انسان‌ها نرسيده است؛ بلكه انسان‌ها با توجه به فطرت آفرينشي كه خداوند براي تبيين مسايل در آنان قرار داده و براساس مسايل اقليمي، منطقه‌اي يا نژادي و طبق معيارها و مباني حاكم بر آن ملت، زباني را انتخاب كردند و هدف قرآن آن است كه مفاهيم به خوبي و در جهت خير به ديگران القا شود.

اين پژوهشگر درباره گسترش زبان فارسي در جهان توضيح داد: زبان فارسي دومين زباني است كه بعد از زبان عربي معاني عالم اسلامي را از شرق به غرب جهان اسلام به دوش كشيده است. در همه كتابخانه‌ها مي‌بينيم كه منابع اسلامي بعد از عربي به زبان فارسي‌اند و اين مساله قابليت و وسعت زبان فارسي را نشان مي‌دهد؛‌ هر چند كه اين زبان قبل از اسلام نيز داراي چنين جايگاه و قابليت‌هايي بود و بعد از اسلام با پيرايه اين دين آسماني وسعت يافت و اعتبار آن شتاب بيشتري گرفت.

اين استاد دانشگاه با اشاره به دشمنان زبان فارسي و مبارزه استعمار با اين زبان گفت: تاريخ گواه آن است كه استعمار انگليس و برخي از مستشرقين سعي داشتند با بسياري از مظاهر تمدن ايراني و اسلامي مقابله كنند و زبان فارسي يكي از آن مظاهر بود كه با آن به طور خاص جنگيدند.

وي در ادامه با اشاره به اين كه استادان و دانشجويان زبان فارسي وظيفه خطير حفظ و گسترش اين زبان را بر عهده دارند، گفت: زبان فارسي بر طبق فرموده مقام معظم رهبري بايد به جايگاه شايسته و جهاني خود بازگردد و زبان علمي دنياي علم شود.

شريعتي در ادامه سخنانش با اشاره به انگيزه‌هاي غرب در ترور شخصيت‌هاي علمي،‌ اين قبيل اقدامات را كم سابقه در تاريخ و بسيار غير انساني توصيف كرد و گفت: در دوره‌اي هستيم كه با ترور شخصيت‌هاي علمي داغدار مي‌شويم؛ ‌چرا كه دشمنان بيش از پيش درصددند به فرهنگ ما آسيب جدي وارد كنند. تا به حال سراغ ندارم كه  شخصيتي علمي را تا اين حد خشن و بي‌رحمانه ترور كنند؛ آن‌طور كه تكه‌هاي بدن او را متلاشي سازند.

وي افزود: در چنين دنيايي بايد به اصالت ادبيات فارسي بازگرديم و به عاملان اين جنايت‌ها بياموزيم كه دانشمندان، انسان‌هايي عزيز و محترمند و حق حيات دارند؛ از اين رو تكليف ما در انتقال معاني به اين دنياي وحشت‌زده بسيار سنگين‌تر و سخت‌تر است. 

گزارش تكميلي اين مراسم افتتاحيه متعاقبا در «ايبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط