دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
موفقیت سینمای اقتباسی در سال نوی میلادی

فرا رسیدن سال نوی میلادی برای سینماگران می‌تواند نوید بخش سالن‌های پر از مخاطب باشد، اما در نخستین روزهای سال نوی میلادی این فیلم های اقتباسی‌هستند که نبض رضایت مخاطبان سینماهای جهان را در دست گرفته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت آی.ام.دی.بی،‌ در آستانه سال نوی میلادی با اکران فیلم هایی که بتوانند مخاطبان بیشتری را به سینماهای جهان بکشانند، فیلم های ‌اقتباسی جایگاه بهترین فیلم‌ها از نظر فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

بر این اساس هر چند فیلم اکشن «ماموریت غیر ممکن 4» توانسته در هفته نخست خود در صدر فروش هفتگی قرار گیرد، اما رقبای قدرتمندی چون فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» و «دیوید فینچر» را در کنارخود می‌بینند که هر دو با سه فیلم اقتباسی جاذبه زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرده اند. 

 شرلوک هولمز قلابی
اما این همه ماجرا نیست، چون کارآگاه مشهور انگلیسی ادبیات جنایی یعنی «شرلوک هولمز» نیز توانسته مورد توجه مخاطبان سینمایی قرار گیرد. اقتباسی که به اعتقاد هر خواننده داستان‌های کانون دویل هیچ شباهتی به هولمز اصلی ندارد و کاریکاتوری هالیوودی از داستان‌ قدرتمند او محسوب می‌شود.

با این همه اقتباس گای ریچی گویا به واسطه جلوه های تکنولوژیک و بازی «رابرت داونی جونیور» و «جود لاو» به مذاق سینماروهای آمریکایی خوش آمده و همچنان در رده دوم جدول فروش قرار دارد. اقتباسی که مانند فیلم گذشته شرلوک هولمز در سال گذشته، از نگاه منتقدان و صاحب نظران اثری ضعیف و سخیف شناخته شده است.

ماجراهای تن تن و انتظاری که برآورده نشد
زمانی که هرژه داستان خبرنگار ماجراجویش را می‌نگاشت شاید فکر نمی کرد که چند دهه بعد اسپیلبرگ شیفته این داستان شود،‌ آن را اقتباس کند و  برنامه‌ تازه‌ای را نیز برای این داستان پی‌ریزی کند؛ اما این‌گونه شد و این فیلم پس از دو هفته فروش توانسته در رتبه پنجم جدول پرفروش ها قرار گیرد. اقتباسی که برای نخستین بار از سیستم موشن کپچر پیشرفته استفاده می‌کند و خاطره تن تن و میلو را بار دیگر  برای کمیک استریپ خوان‌ها زنده می‌کند.

اسب جنگی و باز هم استیون اقتباس دوست
«اسب جنگي» اثر مايكل مورپوگو، رماني حماسي درباره جنگ جهاني اول است. این رمان آنچنان مورد توجه استیون اسپیلبرگ قرار گرفت که آن را همزمان با اکران تن تن و میلو در آمریکای شمالی روانه سینماها کرد. هرچند که این ریسک باعث شد تا فروش این فیلم با وجود بازیگرانی چون «امیلی واتسون» و «جرمی ایروین»‌ نتواند در فروش چندان مورد توجه قرار گیرد.

داستان اين كتاب درباره دوستي بين يك پسر جوان و يك اسب در جريان جنگ جهاني اول است. اقتباس فيلمنامه‌اي اين اثر را لي هال كه پيش از اين «بيلي اليوت» را نوشته با «ريچارد كورتيس» نويسنده فيلمنامه «صبج به‌خير انگلستان» برعهده دارند.

اين رمان كه در سال 1982 منتشر شده،اخيرا در لندن نيز به روي صحنه تئاتر رفت.

دختری با خالکوبی اژدها و ادامه اقتباس های دیوید فینچر 
پس از اقتباس از رمان ها و ساختن فیلم‌هایی چون «هفت»، «زندگی عجیب بنجامین باتن» و «شبکه اجتماعی»،‌فینچر باز هم سراغ داستانی ادبی رفته و فیلمنامه اثر جدیدش را بر اساس رمانی اثر «استیگ لارسن» نوشته و اکران کرده است.

«استيگ لارسن» روزنامه‌نگار و نويسنده فقيد سوئدي در سال 2005 در گمنامی درگذشت و پس از درگذشت او بود که آثارش منتشر شدند و به‌تدریج از مرز اروپا گذشتند و بازار جهانی را در اختیار خود گرفتند.

در «دختری با خالکوبی اژدها»، بازیگرانی چون «دانیل کریگ»، «رونی مارا» و «روبی رایت» به ایفای نقش پرداخته اند. 

داستان باغ وحش هم یک اثر اقتباسی بود 
کامرون کرو نیز با اقتباس از رمان پر فروشی به همین نام در آستانه سال نوی میلادی فیلمی را اکران کرده بر اساس کتاب خاطرات «بنجامين مي» ساخته شده است.

این فیلم در رده  ششم قرار گرفته و بازیگرانی چون «مت ديمون»، «اسكارلت يوهانسون» و «ال فانينگ» بازی می کنند. 

«ما يك باغ‌وحش خريدیم» داستان چالش‌هاي يك خانواده براي احياي دوباره پارك-باغ وحشي است كه در انگلستان قرار دارد و مدتي بسته شده بود. خانواده «مي» در سال 2007 اين باغ وحش را دوباره خريداري و راه‌اندازي كرد و آن را به شكلي مدرن و مجهز درآورد. 

به هر حال گرچه در میان پرفروش‌ها نام آثاری که صرفا براساس ذهنیت فیلمنامه‌نویس شکل گرفته‌اند نیز به چشم می‌خورد، اما گویا سینمای جهان همچنان ادبیات داستانی را بهترین فرصت برای کشاندن مخاطبان به سینما می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها