شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
شكل‌گيري و تاثيرگذاري داستان كوتاه درايران ارزیابی می‌شود

كامران پارسي‌نژاد، دبير اجرایی نخستین همايش داستان كوتاه‌نويسان برخي از اهداف اين همايش را شناساندن داستان كوتاه، بررسی زمينه‌هاي‌ پيدايش آن در ايران، بررسی نقش ترجمه در شكل‌گيري داستان مدرن ايراني و ارزيابي اقتباس از داستان در سينما، اعلام کرد.-

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پارسي‌نژاد،‌ درباره اهداف برپايي اين همايش كه در روز جهاني داستان كوتاه با حضور داستان‌نويسان سراسر كشور برگزار می‌شود توضيح داد: تا به حال نويسندگان ما در گونه‌هاي مختلف داستان كوتاه تجربه‌آزمايي كرده‌اند و توجه بسياري از نويسندگان ما به اين ژانر معطوف بوده است. اين ژانر در سال‌هاي اخير مخاطبان بسياري را نيز در جامعه پيدا كرده است.

وي افزود: با توجه به اقبال گروه‌هايي بسياري از مخاطبان و نويسندگان به اين ژانر، اين نكته حايز اهميت به نظر رسيد كه اين ژانر هنوز در ايران مورد توجه جدي قرار نگرفته است و تا به حال جشنواره‌ها و همايش‌ها اختصاصا به اين مساله دقت نظر نداشته‌اند. 

اين نويسنده با اشاره به محورهاي اين همايش توضيح داد: در اين همايش ريشه‌هاي پيدايش داستان كوتاه در ايران و اين‌كه آيا بايد حكايات، ‌افسانه‌ها و قصه‌هاي كهن را منشا داستان كوتاه در ايران بدانيم، يا اينكه سرآغاز داستان كوتاه‌نويسي در ادبيات فارسي را از جمالزاده بدانيم، بررسي مي‌شود. همچنين وضعيت كلي داستان‌نويسي نيز مدنظر كارشناسان اين همايش خواهد بود.
 
پارسي‌نژاد در ادامه با اشاره به ديگر محورهاي اين همايش اضافه كرد: مساله مهم‌تر آن است كه ترجمه بسياري از داستان‌هاي كوتاه در ايران تاثيرگذار بوده است و بسياري از آثار خلق شده در اين حوزه متاثر از جريان ترجمه است. در اين راستا مخاطب‌شناسي آثار ترجمه و نقش ترجمه در شكل‌گيري داستان كوتاه در ايران از ديگر برنامه‌هاي تخصصي اين همايش طراحي شده است. 

اين پژوهشگر در ادامه با توضيح درباره پي‌گيري موضوع اقتباس از داستان در همايش داستان كوتاه‌نويسان نيز گفت: نقد پل ارتباطي داستان و سينما نيز از مباحث مورد نظر اين همايش است چرا كه جريان اقتباس از داستان در آثار سينمايي تا به حال در ايران مغفول مانده است؛ در حالي كه 90 درصد از توليدات شاخص سينمايي غرب، برگرفته از آثار داستاني است.
 
همايش يک روزه داستان‌كوتاه‌نويسان ايران 25 بهمن،‌از سوي بنياد ادبيات داستاني برگزار مي‌شود. در اين همايش، داستان‌نويسان سراسر كشور حضور خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط