پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
1000 كلاس ابتدايي به كتابخانه در استان ايلام تجهيز مي‌شوند

اداره كل آموزش و پرورش استان ايلام در ابتداي سال تحصيلي جاري، 400 كلاس ابتدايي را به كتابخانه كلاسي مجهز كرد. اين اداره مي‌كوشد تا در صورت تامين اعتبار لازم از سوي وزارت آموزش و پرورش استان ايلام و مشاركت مدارس اين استان، تا پايان سال تحصيلي جاري، يك هزار كلاس ابتدايي را نيز به كتابخانه مجهز كند.-

ياسين عبدلي، كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان ايلام در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه 80 درصد مدارس استان ايلام داراي فضاي مستقل كتابخانه‌اند، اظهار كرد: ايجاد فضاي مستقل كتابخانه در مدارس، از جمله راهكارهاي افزايش مراجعه دانش‌آموزان به كتابخانه به شمار مي‌آيد. 

وي عنوان كرد: از ميان عواملي كه زمينه‌هاي حضور بيش از پيش دانش‌آموزان در كتابخانه‌هاي آموزشگاهي را فراهم مي‌كنند، مي‌توان به ايجاد فرصت‌هايي در برنامه درسي ملي براي مطالعه آزاد دانش‌آموزان اشاره كرد؛ به اين معنا كه بايد در ساعت‌هاي آموزشي دانش‌آموزان، ساعت مشخصي را به مطالعه كتاب و حضور فيزيكي دانش‌آموزان در كتابخانه اختصاص داد. 

عبدلي با بيان اين كه راه‌اندازي كتابخانه‌هاي كلاسي براي دوره تحصيلي ابتدايي توانسته است به ميزان زيادي دانش‌آموزان را در مسير كتابخواني قرار دهد، ادامه داد: ايجاد فضاي مستقل براي كتابخانه‌هاي آموزشگاهي نيز از ديگر عوامل ترويج فرهنگ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان محسوب مي‌شود.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان ايلام افزود: در استان ايلام، 2300 كلاس در 675 مدرسه ابتدايي وجود دارند كه از آن ميان، 1300 كلاس ابتدايي به كتابخانه مجهزند.

وي عنوان كرد: در استان ايلام، 480 آموزشگاه راهنمايي، متوسطه و هنرستان وجود دارند كه كمتر از 20 درصد اين آموزشگاه‌ها از فضاي مستقل كتابخانه‌اي بي‌بهره‌اند و اغلب اين كتابخانه‌ها در راهروها، نمازخانه و دفتر آموزشگاه‌ها برپا مي‌‌شوند كه اميدوارم با ايجاد فضاي مستقل كتابخانه در اين آموزشگاه‌ها نيز شاهد ترويج روزافزون فرهنگ مطالعه در ميان دانش‌آموزان باشيم.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان ايلام با بيان اين كه سرانه كتاب در اين استان، هفت جلد كتاب به ازاي هر دانش‌آموز است، گفت: اداره كل آموزش و پرورش استان ايلام با هدف توسعه كتاب و كتابخواني در سطح استان مي‌كوشد تا هر سال به صورت تقريبي يك جلد كتاب به سرانه كتاب استان بيفزايد.
 
عبدلي با اشاره به اين كه دانش‌آموزان دوره متوسطه استان ايلام، كمترين آمار مراجعه به كتابخانه‌هاي آموزشگاهي را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: اين دانش‌آموزان به دليل مواجه شدن با بحث كنكور، اغلب علاقه‌مند به مطالعه كتاب‌هاي كمك آموزشي‌اند و فرصت مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي را ندارند. بنابراين، كمتر از ساير دانش‌آموزان به كتابخانه مراجعه مي‌كنند اما 80 درصد دانش‌آموزان دوره ابتدايي و 50 درصد دانش‌آموزان دوره راهنمايي استان ايلام به كتابخانه مراجعه مي‌كنند.

وي بيان كرد: كتابخانه‌هاي دوره ابتدايي به وجود كتا‌ب‌هاي مربوط به آشنايي دانش‌آموزان با ائمه‌ اطهار(ع) و مسايل تربيتي با متون كوتاه و تصاوير زيبا نيازمندند. همچنين در كتابخانه‌هاي دوره‌ راهنمايي، وجود كتاب‌هاي داستاني، رمان و كتاب‌هايي با موضوع‌هاي اختراع‌ها، اكتشاف‌ها و آشنايي دانش‌آموزان با الگوهاي اجتماعي، ديني و سياسي ضرورت دارد. دانش‌آموزان دوره متوسطه نيز به وجود كتاب‌هاي كمك آموزشي و كتاب‌هايي كه به انجام تحقيق دانش‌آموزي كمك كنند، نيازمندند.
 
عبدلي در پايان گفت: اداره كل آموزش و پرورش در تمام نمايشگاه‌هاي كتابي كه در سطح استان و كشور برگزار مي‌شوند، با هدف رفع نيازهاي مذكور به انتخاب كتاب اقدام مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط