شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
ديپلمات ايراني درباره بهار عربي مصر نوشت

عبدالهادي بروجردي، ديپلمات ايراني در مصر، پس از بازگشت از ماموريت دو ساله در اين كشور، تحليل سياسي و اجتماعي‌اش را از بهار عربي مصر نوشت. ترجمه مصاحبه مفصل روزنامه «الاهرام» با «حسنين هيكل» درباره بهار عربي نيز ضميمه اين كتاب است.-

بروجردي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اين كتاب  اظهار كرد: اين اثر كه «نسيم نيل و خروش دريا» نام دارد، يادداشت‌هاي روزانه من از دوران توقف دو ساله‌ام در مصر را شامل مي‌شود.

مترجم كتاب «جهان عرب و جهاني شدن» افزود: موضوع يادداشت‌هاي روزانه يك ديپلمات به يقين تحليل‌هاي سياسي و اجتماعي است. يك ماه است كه از مصر بازگشته‌ام و بنابراين، اين تحليل‌ها قبل و بعد از اوج بهار عربي در مصر را شامل مي‌شوند.

بروجردي به ضميمه اين اثر اشاره كرد و گفت: سردبير روزنامه صد و سي ساله «الاهرام» مصر مصاحبه مفصلي با «حسنين هيكل» سالمندترين سياستمدار خاورميانه انجام داد كه ترجمه آن را به اين كتاب افزودم. به اعتقاد هيكل، بهار انقلاب‌‌هاي عربي دچار طوفان شن شده است.

مترجم كتاب «جامعه مهارشده» ادامه داد: طوفان شن به گونه‌اي است كه فرد قادر به ديدن پنج متري خود نيز نيست. بنابراين توصيف، «هيكل» آينده انقلاب‌هاي عربي مصر را مبهم مي‌بيند. به عقيده او، در قرارداد «سايكس ـ پيكو» در آغاز سده بيست بحث بر سر تقسيم ميراث به جا مانده از فروپاشي امپراطوري عثماني بود كه قسمت اعظم خاورميانه و بخشي از اروپا را شامل مي‌شد. او بر اين باور است كه در انقلاب عربي مصر نيز بحث بر تقسيم‌بندي است كه تركيه نيز در آن سهمي دارد.

وي درباره ارزيابي‌اش از تحليل هيكل گفت: من با او پنج بار ديدار و گفت‌وگوي مفصل داشته‌ام و او را تحليل‌گر روشني ديدم اما بايد گفت كه خود حسنين هيكل هم يكي از بازيگران اين عرصه است.

بروجردي به كتاب ديگرش با عنوان «گل ياس و گلوله» اشاره كرد و گفت: اين كتاب حاصل يادداشت‌هاي من در مدت اقامت يك ساله‌ام در سوريه است. در هر دوي اين كتاب‌ها، رويكرد ايران به تحولات منطقه را در نظر گرفتم.

وي افزود: زمان نوشتن اين كتاب، سوريه هنوز درگير ماجراهاي اخير نشده بود. تحليل روابط دو كشور سوريه و ايران و افرادي كه اين رابطه را هدايت مي‌كنند، از جمله موضوعات اين كتاب است.

بروجردي مدتي است نگارش هر دو كتاب را به پايان برده، اما هنوز آن‌ها را به ناشري نسپرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط