یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
زنگ کتاب و کتابخوانی در بوشهر نواخته شد

همزمان با نخستين روز هفته کتاب، زنگ کتاب و کتابخوانی در دبستان «سعاد 2» بوشهر با حضور جمعی از مسوولان اين استان نواخته شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نصرالله شفیعی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر در این آیین گفت: رمز پیشرفت، موفقیت، سعادت و همه خوبی‌هايي که دانش‌آموزان در ذهن خود دارند، از کتاب سرچشمه می‌گیرد. 

وي با بيان اين كه موفقیت دانش‌آموزان مستلزم اين است كه آنها اهل مطالعه و کتاب باشند، عنوان كرد: بهترین دانش‌آموزان کسانی‌اند که به مطالعه كتاب مي‌پردازند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر عنوان كرد: ملت‌هایي به پیشرفت، سعادت و عزت می‌رسند که مردمانشان بيشترين انس را با كتاب داشته باشند.

شفیعی با دادن این نوید که امسال کتابخانه‌های مدارس استان بوشهر به کتاب مناسب مجهز خواهند شد، يادآور شد: با تصویب و دستور استاندار استان بوشهر و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، در دی ماه سال جاري نمایشگاه «یاد یار مهربان» با اعتبار دو میلیارد ریال برگزار می‌شود. معلمان، مربیان و مدیران مدارس سه دوره تحصیلی استان بوشهر با مراجعه به این نمایشگاه، کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان را انتخاب و خریداري می‌کنند. 

سپس علی موحدی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان بوشهر در این مراسم اظهار كرد: استان بوشهر با داشتن 173000 دانش‌آموز، از سرانه کتاب 5/5 جلدی برخوردار است که در مقايسه با سرانه کشور در این بخش، حدود 5/1 جلد به ازای هر نفر کمبود احساس مي‌شود.
 
وي افزود: مدارس استان بوشهر 1038 کتابخانه‌ دارند که تنها 332 باب از آنها به صورت مستقل و با امکانات محدود اداره می‌شوند. بنابراين، برای رفع این کمبودها به همکاری اداره کل نوسازی مدارس، استانداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساير نهادهای مسوول نیازمنديم. 

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان كرد: کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس استان بوشهر حدود 960 هزار جلدند که بیش از 117000 جلد آن از نظر گروه سنی، محتوا و ظاهر کتاب برای دانش‌آموزان غیرقابل استفاده‌اند.

در این آیین، علاوه بر نواخته شدن زنگ کتاب، سرود «یار مهربان» توسط دانش‌‌آموزان دبستان «شهید فولادی» اجرا شد و به 10 نفر از دانش‌آموزان برتر کتابخوان مدارس «سعادت» و «شاهد» هدايايي اهدا شد. 

دانش‌آموزان بوشهری در نخستين روز هفته كتاب در راستاي حمایت از نهضت مطالعه مفید و حساس کردن جامعه به موضوع کتاب، راهپیمایی نمادین کتاب داشتند.

در پایان این راهپیمایی بیانیه‌ای از سوی دانش آموزان قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ «وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند و در یک کلام، همه درد آشنایان و دل آگاهان با هدف بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپاخیزند تا اتفاق خجسته‌ای پیش آید که در آن، "کتاب" همه جا، برای همه کس و در همه وقت به وفور یافت شود و مطرح باشد و هیچ کس در هیچ جا بهانه‌ای برای کتاب نخواندن نداشته باشد...»

در پایان قرائت این بیانیه، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی نمادین کتاب، از شورای فرهنگ عمومی خواستند تا خیابانی را به نام «کتاب» در بوشهر نامگذاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط