چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
محمدعلي گوديني: آینده‌نگری فرهنگی را بايد آغاز کرد

محمدعلي گوديني، نويسنده شايسته تقدير سومين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد، با بیان این‌که نبايد به برگزاری شعاری و نمادین برنامه‌هاي هفته‌کتاب اكتفا کرد، اين رویداد فرهنگي را نويدبخش تحولی فرهنگی دانست و گفت: لازم است برنامه‌های طولانی مدت برای عرصه فرهنگی داشته باشیم. در حالی که دشمن برای ۵۰ سال آینده ما برنامه چیده، حداقل باید در عرصه فرهنگی برای ۱۰ سال آینده خود برنامه ریزی کرده باشیم تا از آسیب‌های ضد ارزشی جلوگیری کنیم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گوديني، برنامه‌هاي اين هفته را مروج زمينه‌هايي براي تقويت فرهنگي كشور دانست و گفت: در اين هفته بايد بتوانيم به متن جامعه بياييم و موضوع كتاب را در بين همه اقشار مطرح كنيم.

وي افزود: در اين هفته به کمک نمايشگاه‌هاي مختلفي كه برپا مي‌شوند، مي‌توانيم كتاب‌هاي قابل توجه را در مدارس معرفي كنيم. اين كتاب‌ها مي‌توانند از آثاري كه در طول سال به عنوان آثار شاخص در گروه‌هاي مختلف سني و علمي برگزيده مي‌شوند يا نامزد دريافت جوايز مختلف هستند، گزينش شوند.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه «برای حضور و شركت بیشتر مردم در برنامه‌هاي هفته كتاب چه پيشنهادی و اين قبيل رويكردها چگونه بايد در برنامه‌ها گنجانده شوند؟» توضيح داد: متاسفانه اغلب مردم ما با سالن‌ها بيگانه‌اند و حتي سالن‌هاي تئاتر و سينماي ما هنوز مردمي نشده‌اند. درباره مساله كتاب هم وضعيت به همين ترتيب است. وقتي تبليغي براي يک رويداد فرهنگي صورت نگيرد، مردم چگونه بايد در آن شركت كنند؟ اگر برخي از هزينه‌هاي سنگين را به اطلاع‌رساني و تبليغ براي اين رویداد اختصاص دهيم، ‌شايد بتوانيم آن را مردمي‌تر و عمومي‌تر برگزار كنيم.

گوديني با تاكيد بر اين‌كه صرف هزينه براي بخش فرهنگ تبعات ضد فرهنگي را كاهش مي‌دهد، تصريح كرد: در تصميم‌گيري‌هاي كلان بايد براي بخش فرهنگ بيشترين هزينه را انجام دهيم؛ ‌چراكه تنها اختصاص هزینه ۱۰درصدی به كار فرهنگي و برنامه‌هاي موثر اين عرصه، مي‌تواند از بروز چندين برابر آسيب‌هاي ضد فرهنگي و ضد ارزشي جلوگيري كند. 

نويسنده «تالار پذيرايي پايتخت» با اشاره به اين‌كه تحقق اين امر مستلزم اجراي برنامه طولاني مدتي است، گفت: با تشويق مخاطبان به روش‌هايي كه كارشناسان توصيه مي‌كنند و اختصاص بودجه مفيد همراه با اطلاع‌رساني، مي‌توانيم به يک دوره برنامه‌ريزي ۱۰ساله يا بيشتر نتيجه مطلوب را رصد كنيم؛ ‌همانطور كه دشمن برای خصومت ورزی در ۵۰سال آينده با ما برنامه‌ريزي مي‌كند!

رمان «تالار پذيرايي پايتخت» گوديني به عنوان رمان شايسته تقدير سومين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد معرفي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط