شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
آسيب‌شناسي نقش روحانيت در تاريخ معاصر

نشست فردا (يكشنبه، 15 آبان) سراي اهل قلم به بررسي كتاب «روحانيت و سياست، مسايل و پيامدها» اختصاص دارد. اين كتاب نقش روحانيت را از آغاز مشروطيت تا پيروزي انقلاب اسلامي، موضوع بررسي‌هايش قرار داده است.-

خديجه معصومي، دبير اين نشست، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب عنوان كرد: كتاب «روحانيت و سياست، مسايل و پيامدها» از سوي پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شده است.

وي افزود: عبدالوهاب فراتي (نويسنده اين اثر) در كتابش كاركردها و ساختار روحانيت را در حوزه تاريخ و سياست ايران معاصر بررسي كرده است.

به گفته معصومي، مي‌توان موضوع اين اثر را آسيب‌شناسي نقش روحانيت در سياست معاصر ايران از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامي دانست. فصل پاياني كتاب به امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي اختصاص دارد.

وي ادامه داد: در نشست‌هاي هفته‌هاي گذشته، بر بررسي نقش شيعه در تاريخ اسلام تمركز داشتيم و در نشست اين هفته، اين موضوع را با بررسي كتاب «روحانيت و سياست، مسايل و پيامدها» پي‌مي‌گيريم تا روحانيت را در فضاي تاريخ و سياست معاصر معنا كرده باشيم.

معصومي اين اثر را به لحاظ علمي، قوي دانست و گفت: اطلاعاتي كه درباره طبقه‌بندي روحانيون در حوزه علميه و بررسي نقش‌هاي آنان به فراخور اين طبقه‌بندي در اين اثر ذكر شده‌اند، در ديگر كتاب‌ها اين حوزه موجود نيستند.

وي افزود: توقعي كه از روحانيون در شرايط سياسي فعلي وجود دارد و همچنين نظرات مخالف و موافق در اين باره، از جمله موضوعاتي‌اند كه حين بررسي اين اثر در جلسه فردا بررسي مي‌شوند.

معصومي با اشاره به غيبت نويسنده در اين نشست گفت: عبدالوهاب فراتي كه مدرس حوزه علميه است، در اين جلسه غايب خواهد بود اما در جريان جلسه نقد و بررسي كتابش قرار دارد.

به گفته معصومي، تاكنون حضور مجيد نجف‌پور، كارشناس تاريخ، در اين نشست قطعي شده است.

نشست نقد و بررسي كتاب «روحانيت و سياست، مسايل و پيامدها» عصر فردا (يكشنبه، 15 آبان) ساعت 17 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌ نصير، شماره 2 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط