جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
نگاهي به كارنامه ناشران ايراني در نمايشگاه فرانكفورت

محمود آموزگار، دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران: در شصت و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت، 18 ناشر از كشور ايران حضور داشتند،‌ اين ناشران مجموعا 124 متر غرفه گرفته بودند كه كوچكترين آنها، چهار متر مربع و بزرگترين عرفه 20 مترمربع بود._

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمود آموزگار، دبير اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران: در شصت و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت، 18 ناشر از كشور ايران حضور داشتند،‌ اين ناشران مجموعا 124 متر غرفه گرفته بودند كه كوچكترين آنها، چهار متر مربع و بزرگترين عرفه 20 مترمربع بود.

از اين ميان، چهار ناشر در حوزه كتاب‌هاي كودك، دو ناشر در حوزه كتاب‌هاي هنري و يك ناشر از قم در اين بخش حضور داشتند. همچنين 10 ناشر در بخش بين‌المللي آثار عمومي عرضه مي‌كردند كه از ميان آنها نشر «شلفين» از شهر ساري استان مازندران با در اختيار داشتن چهارمتر  غرفه حضور داشت.

«باغ كتاب» نيز در اين نمايشگاه غرفه‌اي در اختيار داشت كه اگرچه هيچ كتابي در آن ارايه نشده بود اما بروشور و كاتالوگ‌هايي براي توضيح اين مجموعه فرهنگي در اختيار مخاطبان قرار مي‌داد.

ناشران ايراني حدود 116 متر غرفه در اختيار داشتند كه اين متراژ بين 18 غرفه ايراني تقسيم شده بود، اين غرفه‌ها اغلب در سالن‌هاي مختلف و به صورت پراكنده بودند و اين پراكندگي در ديده نشدن فعاليت، ظرفيت‌ها و توان ناشران ايراني در اين نمايشگاه تاثير به سزايي داشت.

دراين ميان برخي از ناشران ايراني با آمادگي خوبي در نمايشگاه حضور داشتند، تعدادي از آنها بروشور معرفي محصولات خود را آماده كرده بودند كه مطالب كتاب را به صورت خلاصه توضيخ مي‌‌داد و اين امكان را فراهم مي كرد تا ناشران خارجي از كتاب‌ها و محتواي آنها با خبر شوند، برخي ديگر اما پا را از اين فراتر گذاشته بودند و ناشران هم حوزه‌اي را پيدا مي‌كردند و با آنها جلسات تعامل و رايزني مي‌گذاشتند.

اما تعداد قابل توجهي از ناشران ايراني بدون برنامه در نمايشگاه شركت داشتند و حتي يك بروشور به زبان‌هاي ديگر نيز در غرفه خود آماده نكرده بودند. در اين بين برخي اوقات ناآشنايي با زبان انگليسي نيز مشكل ديگري بود كه امكان پاسخگويي به ساده‌ترين سوالات مراجعه‌كنندگان را نيز از آنها گرفته بود.

در مقابل كشور مالزي با در اختيار داشتن غرفه‌اي 129 متري كه مجموعه ناشران آن كشور را در بر مي‌گرفت، حضور چشمگير و شاخصي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت داشت كه اين موضوع تاكيدي بر اهميت و نقش و تاثير حضور يكپارچه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است.

اميدواريم اتحاديه بتواند با همكاري مجموعه سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي در سال آينده، حضور منظم و با برنامه‌اي در نمايشگاه فرانكفورت داشته باشد تا ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي نشر ايراني بيش از پيش براي جهانيان روشن و مسجل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها