چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
ميركاظمي با «من و رستم و گرز و افراسياب» به بازار كتاب مي‌آيد

«من و رستم و گرز و افراسياب» ‌نوشته سيدحسين ميركاظمي، منتشر مي‌شود. مولف در اين كتاب نقالي 10 داستان شاهنامه را براساس نقل‌هاي عاميانه مورد پژوهش قرار داده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ميركاظمي درباره اين كتاب توضيح داد: «من و رستم و گرز و افراسياب»، دربرگيرنده نقالي 10 داستان گران‌مايه از شاهنامه است.

وي افزود: شاخص‌ترين مولفه نقالي قدرت و توان روايت خلاقانه و هوشمندانه داستان‌هاي شاهنامه است و براين اساس دو نوع نقالي وجود دارد؛ نوعی ‌نقالي، در چارچوب وفاداري نسبي به شاهنامه انجام مي‌گيرد و نقالي طوماري ناميده مي‌شوند و نقالي ديگر، براساس نقل عاميانه از شاهنامه است.

اين پژوهشگر  گفت: نقالي 10 داستان شاهنامه در اين كتاب، براساس نقل عاميانه است كه براي نخستین بار در قالب اين پژوهش طرح شده است.

به گفته ميركاظمي، «‌شاهنامه و نقالي جهان داد و دهش» نام ديباچه اين كتاب است و داستان‌های «ضحاك و كاوه آهنگر»، «زال و رودابه و تولد رستم»، «كيكاوس و هفت خوان رستم»، ‌«گم شدن رخش و تولد سهراب»، «رستم و سهراب» (مجلس سهراب‌كشي)، «سياوش»، «‌داستان نبرد هفت لشگر»، «بيژن و منيژه»، «رستم اسفنديار»، و «داستان رستم و جغاد و كشته شدن رستم»‌ داستان‌هايي‌اند كه نقالی‌های عامیانه از آن‌ها در این اثر مورد بررسی قرار گرفته است.

اين كتاب 192 صفحه است و به زودي از سوي انتشارات «آژينه» راهي بازار كتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها