شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳

نمایشگاه کتاب فرانکفورت دگرگون شده است و سال هاست که دیگر تنها حول محور کتاب ها نمی گردد. پیشرفت های دیجیتال این عرصه را تغییر می دهد.فیلم ها و بازی های کامپیوتری فضاهای هر چه بیشتری را اشغال می کنند. در کنار نویسندگان نام آوری همچون اومبرتو اکو و یا ایلیا ترویانو ، شخصیت های بزرگی نیز از بخش فیلم از 12 تا 16 اکتبر (20 تا 24 مهر) برای شرکت در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان به فرانکفورت سفر می کنند. به گفته «یورگن باس» مدیر این نمایشگاه ، اشخاصی به این نمایشگاه خواهند آمد که ما تا پیش از این آن ها را در فرانکفورت ندیده ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، از این جمله این افراد می توان به «دیوید هیمن» تهیه کننده سری فیلم های هری پاتر اشاره کرد که انتظار می رود برای شرکت در کنفرانس دو روزه «استوری درایو» به فرانکفورت سفرکند. همچنین «روپرت اورت» ستاره هالیوودی در مورد تغییرات در بخش فیلم صحبت خواهد کرد و نیز نگاهی به پروژه سینمایی آتی خود خواهد داشت. «رولند امریش» فیلمساز آلمانی نیز از حضور خود در این نمایشگاه برای معرفی تازه ترین فیلمش با عنوان «ناشناس» خبر داده است. 

نمایشگاه فرانکفورت می خواهد ملزومات چند رسانه ای صنعت کتاب را گسترش دهد. در این زمینه صحبت از یک انقلاب در عصر جدید انتشارات است. سال گذشته 41 درصد غرفه داران عرضه کنندگان محصولات دیجیتال بودند. ای بوک که پیشتر به عنوان یک روند و گرایش مطرح بود ، امسال تنها به عنوان یک موضوع مطرح است. با این وصف بازهم انتظار موفقیت این بخش می رود. اگر چه انتشاراتی ها خود را آماده کرده اند ولی مخاطبان هنوز مردد مانده اند. در سال 2010 گردش مالی ای بوک ها تنها 0،5 درصد بود. 

نمایشگاه فرانکفورت امسال در انتظار 7500 غرفه دار است. تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه در سال گذشته 325، 279 نفر بود و بازدیدکنندگان امیدوارند که در سال جاری 280 هزار تن از این نمایشگاه دیدن کنند. این نمایشگاه در سه روز نخست به روی بازدیدکنندگان متخصص و در دو روز پایانی به روی عموم گشوده می شود. از جمله عوامل موثر در شمار بازدیدکنندگان کشور میهمان این نمایشگاه است. چرا که با حضور کشورهای ترکیه و چین بر حضورشمار بسیار زیادی بازدید کننده حسلب شده بود. 

امسال کشور ایسلند میهمان افتخاري نمایشگاه فرانکفورت است. این جزیره آتشفشانی در مدار قطبی کوچکترین جزیره ای است که ادبیاتش را در این نمایشگاه معرفی می کند. به همین منظور بیش از 200 جلد کتاب تازه منتشر شده از زبان ایسلندی به زبان آلمانی در بازار کتاب آلمان عرضه شده که این سه برابر بیشتر از آن تعدادی است که انتظار آن می رفت. به گفته «یورگن باس» این یک رکورد است. ایسلند در این زمینه از کشورهایی همچون چین یا آرژانتین سبقت گرفته است. 

به گفته «باس» آلمانی ها علاقه جنون آمیزی به فرهنگ ایسلند دارند. همچنین در خارج آلمان نیز همواره توجه ویژه ای به کشور میهمان نمایشگاه فرانکفورت وجود دارد. کتاب هایی که به زبان آلمانی منتشر می شوند ، بعدها به زبان های دیگر نیز منتشر می شوند. نویسندگان ایسلندی نیز از همین جهات به این نمایشگاه امید بسته اند. چرا که در ایسلند هر نفر به طور متوسط در سال 8 کتاب خریداری می کنند و از آن جا که این جزیره 320 هزار نفر جمعیت دارد وقتی کتابی بیشتر از 8هزار نسخه فروش می کند به عنوان کتاب پرفروش معرفی می شود. از اینرو هیچ نویسنده ای نمی تواند با این روند زندگی کند و نمایشگاه فرانکفورت مخاطبان جدیدی را برای نویسندگان این کشور به همراه می آورد. 

انتظار می رود 40 نویسنده ایسلندی به فرانکفورت بیایند که «یورسا زیگورداردوتیر» و «آرنالدور ایندریداسون» و نیز برنده امسال جایزه ادبی کشورهای شمال اروپا «گیردیر الیاسون» از جمله آن ها هستند. علاوه بر این برنامه های بسیار زیادی برای این نمایشگاه ترتیب داده شده است. میهمان سال های آتی این نمایشگاه نیوزیلند ، برزیل و فنلاند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها