چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
رجزهاي كربلا از عوامل اصلي شناخت حماسه عاشوراست

مولف كتاب «شرح و تحليل رجزهاي حماسه‌‌آفرينان كربلا در روز عاشورا» رجزهايي را كه در دشت كربلا توسط امام حسين(ع) و ياران باوفايش در برابر دشمن در ميدان نبرد سروده شده است، از جمله عناصر شناخت حماسه عاشورا و راز و رمز آن نهضت والا برشمرد.-

دكتر محمدحسن فؤاديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: تاريخ، معلم بزرگ و با تجربه‌اي است كه حرف‌هاي بسياري براي گفتن و صحنه‌هاي مختلفي براي نمايش دارد. خداوند نيز برخي از اين حرف‌ها و صحنه‌ها را در قالب داستان‌هايي براي هدايت و عبرت‌آموزي بندگانش بيان كرده، اما متاسفانه تاريخ كه مجموعه‌اي از اين عبرت‌هاست، مورد غفلت ملت‌ها قرار گرفته است.

وي با بيان اين كه حماسه عاشورا در دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات براي بشريت به نمايش گذاشت، ادامه داد: هدف كلي از توجه به تاريخ و عرصه‌هاي مختلف آن، عبرت‌آموزي است و مطالعه اين عرصه‌ها، زمينه‌هاي افزايش ابعاد شناخت و ميدان معرفت انسان‌ها را فراهم مي‌كنند. از جمله اين عرصه‌ها، عرصه حماسه و ايثار است كه حماسه عاشورا، عظيم‌ترين و زيباترين جلوه آن به شمار مي‌آيد.

مولف كتاب «شرح و تحليل رجزهاي حماسه‌آفرينان كربلا در روز عاشورا» افزود: حماسه عاشورا درسي است كه بايد ماهيت آن به خوبي شناخته شود و اين شناخت فقط از طريق مطالعه، تحقيق و بررسي منابع مستند و معتبر آن واقعه بزرگ امكان‌پذير مي‌شود.

دكتر فؤاديان يادآور شد: يكي از مهم‌ترين منابع براي شناخت ماهيت واقعه عاشورا، اشعاري است كه امام حسين(ع) و يارانش در كربلا و در روز عاشورا در قالب رجز سروده‌اند كه در حافظه تاريخ ثبت شده و از طريق راويان موثق به دست شيعيان رسيده است. كسي كه بخواهد شخصيت، احوال و انگيزه هاي اين بزرگواران را بشناسد، از مطالعه و تحقيق در رجزهاي ايشان بي‌نياز نخواهد بود.

دانشيار دانشگاه تهران بيان كرد: كتاب «شرح و تحليل رجزهاي حماسه ‌آفرينان كربلا در روز عاشورا» همراه با ترجمه منثور و منظوم شامل رجزهايي است كه توسط امام حسين(ع) و ياران ايشان در دشت كربلا در برابر دشمن و در ميدان نبرد سروده شده است، رجزهايي كه داراي معاني بلند و مضامين عالي‌اند كه حماسه‌‌آفرينان كربلا براي تحقق آن قيام، پايداري و جانفشاني كرده‌اند؛ قيامي كه ضامن بقا و عظمت اسلام راستين است.

وي ادامه داد: در گردآوري اين رجزها كوشيده‌ام تا از قديمي‌ترين منابع مانند «مقتل ابي مخنف» تا جديد‌ترين منابع؛ حتي منابعي كه در هنگام تدوين اين كتاب در آستانه چاپ قرار داشتند، مانند كتاب «شهداء تن به تن» استفاده كنم تا تمامي رجزهاي شهداي كربلا گردآوري، ترجمه و بررسي شوند.

مولف كتاب «شرح و تحليل رجزهاي حماسه ‌آفرينان كربلا در روز عاشورا» اظهار كرد: مخاطبان در ابتداي اين اثر به صورت مختصر با واژه‌شناسي رجز، تاريخچه، سير تحول آن تا دوره اموي و نقش آن در ميدان‌هاي نبرد به ويژه در تاريخ اسلام آشنا مي‌شوند. در بخش دوم اين كتاب، رجزهاي امام حسين(ع) و ياران ايشان همراه با شرح لغات و ترجمه منثور و منظوم ارايه شده‌اند. در اين بخش كوشيده‌ام تا اسامي شهدا به ترتيبي كه به ميدان نبرد رفته‌اند و رجزخواني كرده‌اند، ارايه شوند. همچنين در اين بخش، مروري كوتاه بر زندگي آن بزرگواران داشته‌ام.

دانشيار دانشگاه تهران افزود: منبع اصلي اين بخش از كتاب، آثار «مقتل‌الحسين» مقرم و «تاريخ طبري» است. ترجمه منظوم اين رجزهاي شورانگيز برگرفته از كتاب «ياقوت احمر» اثر مرحوم ميرزا علي اكبرخان وقايعي ملقب به مشكوة‌السلطان است.

دكتر فؤاديان در پايان گفت: در بخش سوم اين اثر به تحليل محتوايي رجزها پرداخته‌ام و كوشيده‌ام تا پيام‌هاي اصلي رجزها را در قالب نمودار توضيح و ترسيم كنم.

چاپ دوم كتاب «شرح و تحليل رجزهاي حماسه‌ آفرينان كربلا در روز عاشورا» اثر مشترك دكتر محمدحسن فؤاديان و فاطمه حسنلويي با شمارگان 1500 نسخه، 269 صفحه و بهاي 65 هزار ريال از سوي انتشارات آژنگ راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط