یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
دومين همايش «كار و آواها» با اولويت پژوهش برگزار مي‌شود

نشست خبري دومين همايش «كار و آواها» مربوط به آيين‌هاي موسيقايي كار، صبح امروز، يكشنبه 10مهر، در حوزه هنري برگزار شد. به گفته رضا مهدوي، مدير مركز موسيقي حوزه هنري، اين همايش بخشي از كمبودها را در حوزه چاپ و نشر كتاب موسيقي جبران خواهد كرد و نگاه پژوهشي در اين همايش در اولويت است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست با حضور رضا مهدوي، مدير مركز موسيقي حوزه هنري و هوشنگ جاويد، دبير همايش، در حوزه هنري برگزار شد.

در ابتدا، مهدوي با بيان اينكه آيين‌ها و موسيقي كار، ژانر نو برگرفته از پديده‌اي از گذشته‌هاي دور در ايران است كه توسط «هوشنگ جاويد» واكاوي شده، افزود: اين محقق در دوره‌هاي مختلف به تحقيق و پژوهش در اين حوزه پرداخته است كه در مركز موسيقي حوزه هنري پرورش يافت و به موفقيت‌هايي رسيد. از اين رو دومين همايش «كار و آواها»، برای تكميل دوره قبل برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: هر آنچه هوشنگ جاويد و همكاران او سال گذشته درباره آن تحقيق كردند و اجرا شد به شكل صوتي و مكتوب تهيه شده است. تا زماني كه پژوهشگران و محققان حرف نو داشته باشند و ماحصل تحقيقات به اين سمت برود كه آسيب‌ها را ريشه‌يابي كند درباره آن همايش و كنگره برگزار خواهد شد و از آن حمايت مي‌كنيم و هميشه حامي ايده و خلاقيت‌هاي پژوهشگران واقعي در نقاط كشور خواهیم بود.

مهدوي بيان کرد: نكته مهم در برگزاري دومين همايش نگاه پژوهشي است كه برايمان اولويت دارد و نگاهمان به اين همايش موزه‌اي نيست.

وي توضيح داد: مهم است نمونه‌هايی كه در صحنه اجرا مي‌شود ثبت و ضبط شود چون نمادی اجتماعي است و آيندگان متوجه مي‌شوند كه در گذشته‌هاي دور چه اتفاقي رخ داده.

مهدوي با بيان اينكه امروز زمانه‌اي است كه دولت‌ها از هر آنچه كه به آيين و هويت بازمي‌گردد حمايت مي‌كنند، افزود: بايد برنامه‌هایی را در دستور كار قرار دهيم كه دورنمايی مثبت داشته باشند. اگر به موسيقي نواحی پرداخته شود جايگاه موسيقی كلاسيک و پاپ درست مي‌شود. 

وي با بيان اينكه برگزاری اينگونه جشنواره‌ها از رسالات اصلی حوزه هنری است، ادامه داد: معرفي گويش و موسيقي نواحي كه از آن شناخت درستي نداريم، لازم است. همچنين با چاپ كتاب و انتشار لوح فشرده مي‌توان شرايط رسانه‌اي جشنواره را متحول و شكل عمومي‌تري به آن داد. 

مهدوي از فقر منابع مطالعاتي و پژوهشي در حوزه موسيقي گفت و توضيح داد: اين همايش بخشي از كمبودها را در حوزه چاپ و نشر كتاب جبران خواهد كرد. هز چند ديگر نهادها و سازمان‌ها بايد از اين طرح‌هاي ملي حمايت كنند. به عنوان فردي كه در كميته درسي حضور دارد بخش موسيقي نواحي را به كتاب‌هاي هنرستان موسيقي مي‌برم تا درباره آن بحث و تبادل نظر صورت بگيرد، سر فصل‌ها تغيير كند و دانش‌آموزان نكاتی جديد و ارزشمند بياموزند.

در ادامه، جاويد پس از گفتن نكاتي درباره انتقادهايي كه به همايش سال گذشته شده بود، اظهار کرد: در همايش سال گذشته 114 هنرمند از نقاط مختلف به تهران آمدند و در سالن انديشه برنامه اجرا كردند ولي عده‌اي از اين برنامه شكايت كردند كه هيچ‌كدام از برنامه‌ها را نديده بودند.

وي بيان کرد: سال گذشته 16 مقاله ارسال شد و امسال 18 مقاله كه آثار سال گذشته به زودي در قالب كتاب منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. افرادي كه اين مقالات را نوشتند از پژوهشگران و استادان زمان خودند كه همچنان به كار پژوهي ادامه مي‌دهند. خرسندم که به غير از خودم 36 نفر از 36 نقطه ايران درباره موسيقي نواحي تحقيق مي‌كنند.

جاويد توضيح داد: در دومين همايش، 20 سخنران از مناطق و نواحي ايران حضور دارند كه بيشتر آنها با موسيقي آشناي هستند، تعدادي مردم‌شناسند و عده‌اي انسان‌شناسي خوانده‌اند.

وي تصريح كرد: به همايش دوم، با شیوه‌ای علمي و پژوهشي پرداخته شده و منابع، ماخذ و مستنداتي در همايش ارايه مي‌شود كه باقي مانده و به عنوان ميراث جاودانه خواهد شد.

جاويد گفت: 16 استان شامل گيلان، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، تهران، سمنان، خراسان شمالي، ايلام، كرمان، چهارمحال و بختياري، كردستان، هرمزگان، اصفهان، مازندران، زنجان، خراسان رضوي و خوزستان در همايش حضور دارند.

وي اضافه كرد: 18 گروه در همايش حضور دارند. 20 نفر سخنران از مناطق و نواحي مي‌آيند كه زندگينامه‌ آنان در كتابچه‌اي همزمان با همايش به علاقه‌مندان ارايه مي‌شود. 48 هنرمند بومي در اين همايش براي نخستين بار به جامعه هنري معرفي مي‌شوند.

جاويد بيان کرد: كشاورزي، دامداري، كوزه‌گري، قالي بافي، دريانوردي، خرماچيني، صيادي، كوچ، آيين شكر و ستايش و آيين توسل براي باران‌خواهي از جمله عناوين برنامه‌ها است.

وي ادامه داد: «بررسي قابليت‌هاي موسيقايي دست فروش‌دوره‌گرد در قزوين، تهران و لرستان»، «بررسي تطبيق آوازهاي كار در ايران و كشورهاي انگليسي زبان» و «كار و آوازهاي مناطق سيرجان» از جمله عناوين سخنراني‌ها به شمار مي‌آيد.

جاويد تصريح كرد: محمدرضا درويشي، محمد ميرشكرايي، بهمن كاظمي، پيروز ارجمند، سيدمحمد ميرزماني و محمد جعفر قنواتي از سخنرانان اين همايشند.

وي توضيح داد: 9 ساعت اثر تصويري و 5 ساعت اثر صوتي با پنج عنوان مختلف از همايش سال گذشته آماده شده كه به همراه كارهاي صوتي و تصويري امسال در يک مجموعه ارايه خواهد شد. مجموعه مقالات همايش دوم نيز در قالب كتاب به چاپ مي‌رسد.

دومين همايش «كار و آواها» (آيين‌هاي موسيقايي كار) 13 تا 15 مهر در تالار سوره اجرا مي‌شود. شرکت در این همایش که هر روز از ساعت 18 و 30 دقیقه شروع می‌شود براي عموم آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها