پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
آخرین کتاب برنده صلح نوبل منتشر مي‌شود

«بازسازي زمين» اثر وانگاري ماتاي برنده جایزه صلح نوبل در سال 2004، ژانويه 2012 در فرانسه به بازار مي‌آيد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از مجله كتاب فرانسه، «بازسازي زمين» نوشته وانگاري ماتاي، فعال شايسته  قدرداني محيط زيست آخرين كتاب اوست كه بزودي در  ژانويه 2012 (دي ماه) از سوي نشر الواز دورمسون فرانسه ارایه مي‌شود. خانم ماتاي،يكشنبه 25 سپتامبر (3 مهر) در سن 71 سالگي درگذشت.

ناشر فرانسوي ماتاي، پيش از اين نيز سال 2008 زندگينامه خود نوشته او با عنوان «آنكه درخت مي‌كارد» را عرضه كرده بود كه موفق به كسب جايزه بزرگ خوانندگان مجله ال فرانسه كه هر سال به برترين آثار در زمينه رمان، غير داستاني و اثر پليسي تعلق مي‌گيرد، شده یود.

ماتاي كه از سال 1977 با همكاري جمعيت جنگلباني نروژ جنبش «كمربند سبز» را تاسيس كرده بود، در آخرين اثرش به بيان ارزش‌هاي بنيادين جنبش كمربند سبز مي‌پردازد و به گفته ناشر، اين جنبش به دنبال درمان مشكلات محيط زيست و كمك به كسب استقلال فردي زنان آفريقايي و فراتر از آن است.

جنبش كمربند سبز با ستايش و ابراز عشق به زندگي و محيط زيست، احترام و قدرداني از منابع طبيعي، رهايي فردي و روحيه ارایه خدمات داوطلبانه توانسته است  بيش از 40 ميليون اصله درخت را از زمان تاسيس تاكنون به دامان طبيعت در آفريقا بازگرداند.

«چالشي آفريقايي» نيز از آثار پيشين ماتاي ماه مه 2010 (ارديبهشت 89) از سوي الواز دومرسون به بازار آمد و «براي عشق به درختان» نيز سال 2005 توسط نشر آرشيپل عرضه شد. فرانس پروت و اورلي فرونتي نيز ماه مه گذشته (ارديبهشت 90) به پاس  قدرداني از تلاش‌هاي انسان دوستانه وانگاري ماتاي داستان مصور آموزشي با عنوان «وانگاري ماتاي، زني كه ميليون‌ها درخت كاشت» از سوي نشر رو دو موند روانه بازار نشر آثار داستاني مصور كودكان كردند.

وانگاري ماتاي فعال سياسي و محيط زيست اهل كنيا در دانشگاه پيتزبورگ آمريكا و دانشگاه نايروبي به تحصيل پرداخت و سال 2004 به عنوان نخستين زن آفريقايي به پاس سال‌ها فعاليت‌هاي بشردوستانه‌اش، موفق به كسب جايزه صلح نوبل ‌شد.

او به عنوان چهره‌اي سياسي، معاونت وزارت محيط زيست و منابع طبيعي كنيا را در سال‌هاي 2003 تا 2005 را بر عهده گرفته بود. روز 8 اكتبر 2004 ماتاي تماسي تلفني از سفير نروژ در كنيا دريافت ‌كرد كه از او درخواست مي‌كرد ارتباط تلفنی را براي مکالمه با اسلو نگهدارد. اوله دانبولت مايوس سرپرست كميته صلح نوبل همكاري‌هاي ماتاي به توسعه پايدار، صلح و دموكراسي را با اهداي جايزه نوبل صلح 2004 گرامي مي‌دارد.

متن پيام كميته نوبل در سال 2004 چنین بود: «ماتاي با شهامت در برابر رژيم پيشين ستم‌پيشه كنيا ايستادگي كرد. شيوه مقاومت خاص او به برانگيختن توجه ملي و بين‌المللي به ظلم سياستمداران كنيا انجاميد. او سرچشمه الهام بسياري ديگر براي نيل به حقوق دموكراتيك و ترغيب زنان به بهبود اوضاعشان بود».

نسخه انگليسي «بازسازي زمين» در 208 صفحه به قيمت 13 دلار از سوي نشر دابلدي ريليجن در بازار موجود است و نسخه فرانسه آن نيز تا دي ماه به بازار مي‌آيد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها