چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
مشکلات صنعت چاپ را در دولت و مجلس پيگيري مي‌كنيم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (سه شنبه 15 شهریور) در مراسم روز ملی صنعت چاپ با اشاره به مسوولیت این وزارتخانه در بحث محتوایی صنعت چاپ، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است با ارایه پیشنهادها و راهکارهای مختلف، مسایل و مشکلات موجود چاپ را در دولت و مجلس پیگیری کند تا شاهد وضعیت بهتری در این صنعت باشیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدمحمد حسینی با بیان این مطلب در جمع نمایندگان تشکل‌های صنفی چاپ و فعالان بخش‌های مختلف این صنعت افزود: چاپ در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است و در این میان مردم همزمان با دوران مشروطه یا انقلاب اسلامی ایران گرایش بیشتری به مباحث چاپی پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به تحولات منطقه، مردم این کشورها برای تهیه و تولید آثار اسلامی توقع بیشتری از ایران دارند.

حسینی با بیان اینکه توسعه فرهنگی باید در سطوح گسترده انجام شود، یادآور شد: رشد و پویایی صنعت چاپ کشور موجب تقویت زیرساخت‌های صنایع دیگر می‌شود و معتقدیم توسعه فرهنگی موجب رشد و ترقی فرهنگ در همه زمینه‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به آمار موجود در صنعت چاپ جهان، اظهار کرد: برخی آمارها نشان می‌دهد گردش مالی صنعت چاپ در دنیا حدود 800 میلیارد دلار در سال است که در مقایسه با گردش مالی 450 میلیارد دلاری صنعت توریسم و گردشگری ارزش بالایی دارد.

حسینی گفت: در کشور آمریکا بعد از صنعت اسحله‌سازی و کشاورزی، صنعت چاپ در رتبه سوم، در کشور انگلستان و مالزی در رتبه پنجم و در ژاپن در رتبه هفتم قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اشتغال‌زایی این صنعت گفت:  صنعت چاپ به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 589 نوع شغل مختلف برای افراد در هزاران چاپخانه فعال کشور ايجاد كرده است.
 
وی با اشاره به ادغام وزارت صنایع و بازرگانی، افزود: اکنون با ضعف قوانین حمایتی در این صنعت روبه‌روییم که امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این کاستی‌ها برطرف شود.

در ادامه این مراسم، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی گفت: تجلیل از دست اندرکاران و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور تجلیل از تمام کسانی است که سالیان دراز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

یوسف افراش ادامه داد: طرح آمایش صنعت چاپ یکی از ضروری‌ترین و مهمترین طرح‌های چاپی کشور است که با همکاری جمعی از کارشناسان و فعالان این صنعت احصا شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دفتر امور چاپ در پیگیری و اجرای این طرح، عنوان کرد: در تلاشیم بسیاری از برنامه‌های خود را برای تحقق اهداف عالی این طرح همگام سازیم.

افراش با بیان اینکه فعالیت‌های دفتر چاپ، خالی از اشکال و ضعف نیست، عنوان كرد: امیدواریم با همیاری تمام تشکل‌ها و نهادها، همچنین اهتمام دفتر چاپ، با همدلی و همیاری برای تثبیت اهداف این سند چشم‌انداز گام برداریم.

وی تصريح كرد: در این مسیر، راه سختی در پیش داریم ولی با کمک خدا، حمایت‌ها و مساعدت‌های دولت، همچنین همفکری دست‌اندرکاران صنعت چاپ این مسیر سخت و ناهموار را با سرعت و پایداری ادامه  مي‌دهیم و صنعت چاپ را در جایگاه اصلی تبیین و معرفی مي‌کنیم. 

در پايان اين مراسم از تلاش‌ها و خدمات سيد جلال كتابچي پيشكسوت صنعت چاپ تهران و مدير چاپخانه «اسلاميه»، اسماعيل توانا مدير چاپخانه «آفتاب شرق» شهر مشهد، محمود شيخيان پيشكسوت ليتوگرافي «تيراژه»، ناصر احدي مدير صحافي «علي» و محمد عربستاني پيشكسوت صنعت چاپ قم با اهداي لوح تقدير و هدايايي تجليل شدند.

همچنين از نسرين ميرزايي، كارشناس دفتر امور چاپ استان قزوين نيز به عنوان كارمند نمونه ادارات چاپ كشور تقدير شد.

مراسم روز ملی صنعت چاپ شب گذشته (سه‌شنبه 15 شهریور) با حضور جمعی از دست‌اندرکاران این صنعت در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها