پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸
51 سالگی نويسنده‌ای كه هنوز بزرگ نشده است

«كيس گري» خالق «ديزي» امروز 51 ساله شد. گرچه او خودش را كودكي مي‌داند كه هنوز بزرگ نشده است!

ايبنا نوجوان: «كيس گري» Kes Gray هشتم سپتامبر (17 شهريور) سال 1960 در انگلستان به دنيا آمد. او پيش از آن‌كه به نويسندگي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان مشغول شود، نويسنده‌ي تبليغات تلويزيوني بود.

در واقع اين نويسنده، برخي ايده‌هايش را كه براي تبليغات پذيرفته نمي‌شد در كتاب‌هايي كه براي بچه‌ها نوشته، پرورش داده است! وقتي هم كه ايده‌ها براي كتاب‌هاي بچه‌ها هم مناسب نيستند او به فكر استفاده از آن‌ها در فيلم‌ها، بازي‌ها، رستوران‌ها و هر جاي ديگري است كه بتوان از آن‌ها استفاده كرد.

كيس گري، به كار تبليغاتش مشغول بود تا اين‌كه در سال 1997 ايده‌ي نگارش نخستين كتابش با نام «نخود فرنگي‌ها را بخور»‌ شكل گرفت كه قهرمان اصلي آن دختري به نام «ديزي» است. 

اين كتاب كه مشهورترين اثر او نيزبه‌شمار مي‌رود، در سال 2000 منتشر شد و تقريباً بيش‌تر جايزه‌هاي كتاب كودك و نوجوان در سال بعد را از آن خودش كرد. 

آقاي گري يكي از معدود نويسندگاني است كه هم براي نگارش كتاب‌هاي تصويري و هم كتاب‌هايي با موضوعات افسانه و اسطوره، موفقيت‌هايي را به دست آورده است.
دريافت جايزه‌ي كتاب كودك «خانه‌ي قرمز» يكي از مهم‌ترين موفقيت‌هاي اين نويسنده براي خلق داستان‌هاي ديزي است.
او يك سال پس از انتشار «نخود فرنگي‌ها را بخور»‌ توسط روزنامه‌ي اينديپندنت جزء10 نويسنده‌ي برتر كودك و نوجوان شناخته شد. پس از آن بود كه «كيس گري» تصميم گرفت تا «ديزي» را به عنوان شخصيت يك مجموعه به بچه‌ها معرفي كند و به اين ترتيب به تدريج مجموعه‌ي ديزي تكميل شد. 

او تا كنون نزديك به 16 عنوان از مجموعه‌ي «ديزي» را نوشته و با تصويرگري «گري پارسونز» و «نيك شارات» منتشر كرده است.

كيس گري گرچه امروز 51 ساله مي‌شود اما خودش را كودكي مي‌داند كه هنوز بزرگ نشده! او كه معتقد است كتاب‌هاي بچه‌ها بايد در عين عميق بودن، پر از انرژي و نشاط، شوخي و خوشمزگي باشند، كتاب «ارباب حلقه‌ها» را يكي از كتاب‌هايي مي‌داند كه بچه‌ها بايد پيش از تمام كردن مدرسه بخوانند!

مجموعه‌ي ديزي به زبان‌هاي گوناگوني ترجمه شده است و «مژگان كلهر» نيز مشغول ترجمه‌ي آن براي بچه‌هاي ايراني است.
او ترجمه‌ي نخستين جلد از اين مجموعه با نام «ديزي و دردسرهاي باغ وحش» را تمام كرده است. 

انتشارات پيدايش اين مجموعه را منتشر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها