دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
«پرورش، نگهداري و بيماري كبك» به بازار كتاب مي‌آيد

كتاب «پرورش، نگهداري و بيماري كبك» از مجموعه آثار حوزه پرندگان به قلم دكتر احسان مقدس، مولف حوزه دامپزشكي به زودي راهي بازار كتاب مي‌شود.-

دكتر احسان مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: امروزه در بسياري از کشورها پرورش و نگهداري پرندگاني چون قرقاول، بوقلمون و کبک علاوه بر پرورش مرغ براي تامين گوشت مصرفي انسان براي سليقه‌هاي خاص متداول شده است. در اين كشورها پرورش متراکم اين پرندگان به تدريج رو به افزايش است.

وي با اشاره به اينكه صنعت توليد، تکثير و پرورش کبک در ايران چند سالي است که از سوي دوستداران شکار و طبيعت آغاز شده است، افزود: برخي ديگر از علاقه‌مندان نيز اقدام به تهيه و پرورش برخي از نژادهاي کبک كرده‌اند. همچنين در برخي از استان‌هاي کشور به تازگي باغ پرندگان راه‌اندازي شده و گونه‌هاي مختلفي از انواع کبک در آنجا نگهداري مي‌شود.

مقدس يادآور شد: اين کتاب حاوي اطلاعات سودمند و مفيد براي پرورش، نگهداري، تغذيه، نژادها، توليد مثل و بيماري‌هاي كبك است.

وي هدف از نگارش اين كتاب را آشنايي خوانندگان با پرورش، نگهداري و بيماري‌هاي كبك دانست و يادآور شد: خوشبختانه در زمينه پرورش كبك دو كتاب به فارسي ترجمه و تاليف شده است، اما بايد بيان كرد كه دو كتاب مذكور با وجود داشتن مطالب مفيد، متاسفانه مباحث چنداني درباره آشنايي با نژادها، شكار كبك، اصول اوليه شكار كبك، تاريخچه پرورش كبك و همچنين بيماري‌هاي كبك ارايه نمي‌دهند.

مقدس درباره سرفصل‌هاي كتاب توضيح داد: در اين كتاب مشخصات ظاهري كبك، رده‌بندي علمي، تاريخچه پرورش كبك، پراكنش كبك در جهان و ايران، تعيين جنسيت كبك، كبك در فرهنگ و ادب فارسي، كبك در احاديث و روايات اسلامي، اهداف پرورش كبك، شكار كبك در ايران، اصول اوليه شكار كبك، رفتارشناسي، پر ريزي، نژادهاي كبك، توليد مثل، تغذيه، جايگاه كبك و در نهايت بيماري كبك ارايه شده است.

وي مخاطبان اين كتاب را طيف وسيعي از پرورش دهندگان كبك و همچنين دكتران دامپزشك و علاقه‌مندان به طبيعت، حيات وحش و شكار دانست.

مقدس يكي از ويژگي‌هاي اين نوشتار را ارايه كامل‌ترين مباحث درباره پرورش كبك به زبان فارسي دانست و يادآور شد: اين كتاب در 144 صفحه با 32 عكس رنگي از نژادهاي مختلف كبك نوشته شده و به زودي از سوي انتشارات نيلوبرگ منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها