پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
«یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی» به چاپ دوم رسيد

مجموعه «یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی» با همکاری کتابخانه مجلس و نشر علم به چاپ دوم رسيد. این مجموعه یادداشت‌هاي فرغی را از 26 شوال 1321 تا 28 ربیع‌الاول سال 1332 هجری قمری دربر دارد. اغلب این متون جنبه اجتماعی و فرهنگی دارند و در درجه دوم در بُعد سیاسی ارزيابي مي‌شوند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، نزدیک هفت دهه پس از درگذشت این چهره فرهنگی و سیاسی، بيش از 151 يادداشت وی که حتی فرزندانش نیز از وجود آنها بی‌اطلاع بودند، منتشر شد.

این اثر نكات قالب توجهي براي مطالعه و تحقيقات پژوهشگران حوزه علوم سیاسی و تاریخ معاصر و روزنامه‌نگاران دربر دارد.

«محمدعلی فروغی» سال 1294 قمری متولد شد و سال 1321 خورشیدی از دنیا رفت. او فرزند محمدحسین ذکاء‌الملک، فرزند یکی از تجارت‌پیشگان اصفهان و متخلص به «فروغی» بود. محمدعلی در ادامه حیات خویش لقب را از پدر گرفت و خود نیز ملقب به «ذکاء الملک» شد و نزدیک به سه دهه از رجال طراز اول تاریخ سیاسی ایران در سال‌های 1300، 1310، 1320 و حتی بعد از شهریور 1320 که نخست‌وزیر شد، به شمار می‌رفت.

او و خانواده‌اش از رجال معروف سال‌های پس از مشروطیت شناخته می‌شوند. پدرش از نخستین روزنامه‌نگاران ایران بود و روزنامه «تربیت» را منتشر کرد. فروغی در کنار پدر فعالیت داشت و بعدها مدرس مدرسه علوم سیاسی تهران شد، این خاطرات مربوط به همین دورانند، دوره‌ای که او هنوز وارد عرصه سیاسی نشده بود و پست و منصبی نداشت.

مجموعه دست نوشته‌های فروغی سه سال پیش به همراه اهدای شش مجموعه دیگر از سوی دکتر حسن رهاورد در گنجینه‌های کتابخانه مجلس جاي گرفت. 

چاپ دوم کتاب «یادداشت‌های روزانه محمد علی فروغی» با مقدمه و بازخوانی ایرج افشار با شمارگان 2000 نسخه، 490 صفحه و بهای 145000 ريال به تازگي از سوی نشر علم با همکاری کتابخانه مجلس منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط