چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
انتشار مقالات و نامه‌هاي سياسي محمدعلي فروغي

ايرج افشار به همراه هرمز همايون‌پور مقالات، نامه‌ها و سخنراني‌هاي سياسي محمدعلي فروغي را در كتابي با عنوان «سياست‌نامه ذكاءالملك» گرد آورده‌اند تا به اين طريق، جنبه ديگري از شخصيت او را معرفي كنند.\

هرمز همايون‌پور، مدير انتشارات كتاب روشن و يكي از گردآورندگان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمدعلي فروغي را از رجال چندوجهي ايران برشمرد كه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت داشت.

وي يادآور شد: با اين وجود وي بيشتر به خاطر نگارش كتاب «سير حكمت در اروپا» و كتاب ديگري كه در باب اقتصاد نوشته است، در ميان ايرانيان شهرت دارد.

همايون‌پور ادامه داد: محمدعلي فروغي علاوه بر فعاليت در حوزه فرهنگ، يك ديپلمات و رجل سياسي بود، اما تاكنون كمتر به اين وجه از شخصيت او پرداخته شده است.

وي افزود: به دليل وجود همين خلأ به همراه دكتر ايرج افشار تصميم به گردآوري مقالات، نامه‌ها و سخنراني‌هاي سياسي وي گرفتيم كه در قالب اين كتاب منتشر شده است.

وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اين كه «وجهه سياسي فروغي به اندازه وجهه فرهنگي او تاثيرگذار بود يا خير؟» گفت: با توجه به اين كه دانش‌آموخته رشته سياسي‌ام تا اين اندازه مي‌توانم ادعا كنم كه او ديپلماتي مبرز بود. براي نمونه، تحليل‌هاي او درباره اقليت‌هاي كشور افغانستان كه به وزارت امور خارجه ارايه كرده بود، هنوز مي‌تواند كاربرد داشته باشد.

چاپ نخست كتاب «سياست‌نامه ذكاءالملك» در شمارگان 1100 نسخه، 3000 صفحه و بهاي 60000 ريال از سوي انتشارات كتاب روشن منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط