دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کتاب تقويم 3 هزار و 410 ساله سنگسري منتشر مي‌شود

مدير کل ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اين اداره‌کل از چاپ کتاب تقويم 3 هزار و 410 ساله سنگسري حمايت مي‌کند. تقويم سنگسري سندي از تاريخ و پيشينه مردم مهديشهر و استان سمنان است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حميد يزداني در مراسم تجليل از گردآورنده تقويم سنگسري که در محل اين اداره کل برگزار شد، با قدرداني از زحمات يدالله حاج‌عليان گردآورنده اين تقويم، کار او را ماندگار و ارزشمند عنوان کرد.

اين مقام مسوول در اداره‌کل ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان تقويم سنگسري را سندي از تاريخ و پيشينه مردم مهديشهر، استان سمنان و ايرانيان دانست.

وي با بيان اينکه اين اداره‌ کل درصدد حمايت از هنرمندان و صنعتگران بومي اين استان است، يکي از برنامه‌هاي اداره ‌کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان را تشکيل اتاق فکر پ‍ژوهشگران و هنرمندان عنوان کرد و افزود: حمايت از هنرمندان و پژوهشگران بومي زمينه‌ساز احياي فرهنگ و آداب و سنن مفيد گذشته است.

يزداني خواستار ورود پژوهشگران به شناسايي و معرفي صنايع‌دستي رو به فراموشي يا فراموش شده در استان سمنان شد و گفت: اين اداره‌کل در صدد خريداري نمونه‌هاي صنايع دستي منسوخ شده يا رو به فراموشي است.

گردآورنده تقويم سنگسري نيز در اين مراسم با تشکر از حمايت‌هاي اداره‌ کل ميراث ‌فرهنگي استان سمنان و کارشناسان اين اداره ‌کل از فراهم کردن زمينه ثبت ملي اين تقويم گفت: تقويم سنگسري متعلق به مردم مهديشهر و گواهي بر سابقه تاريخي اين منطقه است.

حاج عليان با اشاره به فرهنگ و سابقه تاريخي منطقه مهديشهر اظهار داشت: شهرستان مهديشهر داراي صنايع‌دستي متنوعي است که نياز به معرفي و ترويج دارد.

وي «سگيرا» (چادر زنان سنگسري)، «کژين شوين» (پيراهن ويژه زنان در مراسم عروسي) و «ساخته مکنه» (نوعي روسري زنان سنگسري) را از جمله صنايع‌دستي مردم اين منطقه عنوان کرد و گفت: ساخت «چنگوم» (نوعي زيور آلات زنان که از نقره تشکيل شده) از جمله رشته‌هاي صنايع دستي در حال فراموشي اين منطقه اند.

تقويم 3 هزار و 410 ساله سنگسري امسال و براي نخستين‌بار در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد. اين تقويم داراي 12 ماه و 30 روز است که هر ماه و روز، نام مخصوص به خود را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها