سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
«یک استکان رویا» در بازار کتاب عرضه شد

نخستین مجموعه شعر احسان پرسا با عنوان «یک استکان رویا» در مجموعه «صدای تازه» موسسه هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد. این مجموعه کوتاه‌سروده‌های پرسا درباره موضوعات متنوع اجتماعی و دغدغه‌های شخصی شاعر را شامل می‌شود._

پرسا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این مجموعه دربرگیرنده 130 قطعه شعر بسیار کوتاه است که پیرامون مضامین متنوعی چون مسایل عاطفی، اجتماعی و آیینی و طی 10 تا 15 سال پیش سروده شده‌اند.

وی گفت: شعرهای این دفتر همگی در قالب طرح سروده شده‌اند. طرح یک شعر کوتاه و بیان کننده احساس شاعر در یک لحظه بسیار کوتاه است. عنوان کتاب برهمین اساس تعیین شده است و طرحی از رویاهای ما را تداعی می‌کند که من آن‌ها را در یک استکان کوچک تصور کرده‌ام.

پرسا درباره گرایش خود به طرح توضیح داد: به نظر من در زمان حاضر و از آن‌جا که در عصر سرعت و شتاب به سر می‌بریم دوران قصیده‌های بلند گذشته است و حتی خوانندگان حرفه‌ای شعر نیز حوصله مطالعه شعری بلند را ندارند .بنابراین شعرهای کوتاه محبوبیت بیشتری یافته‌اند. البته اگر آن شعر از جذابیت و کشش بالایی برخوردار باشد مخاطب آن‌را مطالعه می‌کند.

وی در ادامه افزود: شاعران باید همگام با زمانه خود گام بردارند و نیاز مخاطبان شعر را در هر مقطعی برآورده سازند. من نیز در همین راستا به سرایش شعرهای بسیار کوتاه یا طرح روی آورده‌ام.

این شاعر در پایان به سبک هایکو اشاره و تصریح کرد: در سرایش شعرهای کوتاه سعی کرده‌ام دچار هایکوهای ژاپنی نشوم؛ چراکه به نظر من این قالب تنها در زبان ژاپنی قابلیت پرداختن دارد.

مجموعه شعر «یک استکان رویا» دربرگیرنده 130 قطعه شعر بسیار کوتاه در 96 صفحه است. شاعر در سرایش این شعرها از عناصر پیرامون زندگی‌ و دغدغه‌های شخصی‌اش بهره گرفته و موضوعات عاطفی، آیینی و اجتماعی را مد نظر داشته است.

«پر»،«ناودان»،«نوشته»، «سبز چشم»، «نماز باران»، «فراموشی»، «سوءتفاهم»، «آفتابگردان‌ها»، «عکس»، «چنار»، «سایه‌ها»، «عاشق»، «سلول»، «سنگ»، «زرد»، «صندلی»، «یک‌طرفه» و «چترهای شاعران» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «تولد»:
«هر سال
روز تولدم
شمع‌های بیشتری
برایم
اشک می‌ریزند...»

نمونه شعر دیگری با عنوان «فاصله»:
«لحظه‌های دوری را
با ساعت شنی می‌شمارم
یک صحرا
گذشته است...»

احسان پرسا متولد 1358 است.

مجموعه شعر «یک استکان رویا» در 96 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط