دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
حسيني‌نيك: توزيع نامناسب كتاب در كشور آفت بازار نشر است

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر با اشاره به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري در حوزه كتاب و كتابخواني، گفت: يكي از مشكلات اصلي صنعت نشر، مشكل توزيع كتاب‌ به سراسر كشور است، در حالي كه هر روز صبح به راحتي جديدترين و به‌روزترين محصولات غذايي در كشور توزيع مي‌شوند. متاسفانه كتاب از اين امكان محروم است./

سيدعباس حسيني‌نيك به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: معتقدم  براي رشد و پويايي فرهنگ مطالعه بايد كتاب به تمام مناطق كشور ارسال شود تا مردم بيشتري از مزاياي كتاب و كتابخواني بهره‌مند شوند.

وي ادامه داد: ناشراني كه به طور تخصصي فعاليت مي‌كنند و در كنار انتشارات، يك مجموعه چاپي نيز دارند، معمولا موفق‌تر از ناشراني‌ محسوب مي‌شوند كه تنها به توليد كتاب مشغولند.

حسيني‌نيك با بيان اينكه انتشار كتاب يك حركت فرهنگي است، اظهار كرد: ناشراني كه مي‌توانند نيازهاي چاپ و نشر خود را به تنهايي تامين كنند، معمولا كتاب‌هاي خود را با شمارگان بالاتري منتشر مي‌كنند.

وي تصريح كرد: از سوي ديگر از آنجايي كه ايران يك كشور تك‌زبانه است و تمام آثار به زبان فارسي منتشر مي‌شوند، كتاب‌هاي ناشران داخلي تنها در داخل مرزهاي ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به همين دليل نمي‌توان شمارگان بالايي براي آن در نظر گرفت.

حسيني‌نيك در بخش ديگر سخنان خود درباره تخلف برخي ناشران در افزايش يا كاهش شمارگان كتاب‌ها گفت: متاسفانه برخي از ناشران آمار واقعي شمارگان كتاب‌هاي خود را نمي‌نويسند و اين موضوع موجب بروز برخي اختلال ارقامي مي‌شود.

وي با اشاره به چرايي به وجود آمدن اين تخلف در ميان ناشران توضيح داد: در گذشته كه كاغذ يارانه‌اي به ناشران اعطا مي‌شد، آنها تعداد شمارگان خود را در شناسنامه اثر بالا مي‌نوشتند كه اين رويه تاكنون نيز باقي مانده است.

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورها حق‌التاليف يا حق‌الترجمه پديدآورنده از ميزان فروش كتاب پرداخت مي‌شود، اما چون در ايران اين موضوع اهميتي ندارد ناشران نيز شمارگان دلخواه خود را در كتاب درج مي‌كنند.

رهبر معظم انقلاب، روز چهارشنبه 29 تير در ديدار با جمعي از مسوولان كتابخانه‌ها بزرگ و عمومي با اشاره به سابقه کهن و تاریخی ملت مسلمان ایران در تولید کتاب و کتاب‌خوانی، شرایط کنونی تولید و نشر کتاب و آمارهای مطالعه کتاب در کشور را راضی کننده ندانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط