شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
پنج راه غیرمستقیم براي تشویق کودکان به مطالعه

در کنار والدین سخت گیر که مدام در گوش فرزندانشان می خوانند که مطالعه کنند ، والدینی هستند که با وجود اینکه از مزیت های کتاب در زندگی کودکشان اطلاع دارند اما انتخاب آن را به عهده کودکشان می گذارند. این دسته معتقدند که هیچ کاری با زور انجام پذیر نیست و اگر هم باشد هیچ پیامد مثبتی نخواهد داشت. این عده علاقمندی کودک به مطالعه را با راه های غیر مستقیم ایجاد می کنند. اگر فرزند شما هم از آن دسته است بهتر است شيوه هاي زیر را امتحان کنید._

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):در کنار والدین سخت گیر که مدام در گوش فرزندانشان می خوانند که مطالعه کنند ، والدینی هستند که با وجود اینکه از مزیت های کتاب در زندگی کودکشان اطلاع دارند اما انتخاب آن را به عهده کودکشان می گذارند. این دسته معتقدند که هیچ کاری با زور انجام پذیر نیست و اگر هم باشد هیچ پیامد مثبتی نخواهد داشت. این عده علاقمندی کودک به مطالعه را با راه های غیر مستقیم ایجاد می کنند. اگر فرزند شما هم از آن دسته است بهتر است شيوه هاي زیر را امتحان کنید.

يك- یک کلمه در یک روز؛ یکی از دیوارهای اتاق فرزندتان را انتخاب کنيد و روی آن کاغذ بچسبانید و برایش کتابی بخوانید  یا خودش این کار را انجام دهد و از او بخواهید تا کلمه جدیدی را که در کتاب یافته روی کاغذ بنویسد. هر روز این کار را تکرار کنيد. پس از مدتی کودک می بیند کلمات بسیاری را که نمی دانسته یافته و این باعث می شود تا خودش بی آنکه شما بخواهید به ارزش مطالعه پی ببرد و بفهمد که کتاب چیزهای بسیاری را به وی یاد می دهد.
 
2- کتاب را کنار بگذارید؛ برای فرزندتان کتاب خواندن را تبدیل به یک تفریح کنید نه تکلیف. تنها کتاب به کودکان نمی آموزد . دادن یک نقشه محلی و سوال از وی می تواند وی را به سوی مطالعه تشویق کند. حتی شما می توانید از فرزندتان بخواهید تا یک کتاب آشپزی را بخواند و از روی آن برای شما شام درست کند. این کار به او کمک می کند تا یاد بگیرد که کتاب چیزهای زیادی به او یاد می دهد و کم کم به سوی کتاب کشیده می شود.
 
3- پایان نویسی؛ برای کودکتان کتاب بخوانید و به شکل یک بازی از او بخواهید تا پایانش را خودش هر طور که دوست دارد بنویسد. شما هم پایان دیگری برایش بنویسید و هر يك بخوانید و درباره اش با هم صحبت کنید. این کار نه تنها کتابخوانی، بلکه نوعی بازی محسوب می شود و برای بچه ها کسل کننده نیست.
 
4- برپایی جشن کتاب در خانه؛ در خانواده برنامه ای بگذارید تا در هفته سه شب یکی از اعضای خانواده کتاب مورد علاقه اش را که در هفته مطالعه کرده برای دیگران بخواند و 5 تا 10 دقیقه درباره اش برای دیگر اعضا صحبت کند . اینکه چه قسمت هایی از کتاب را دوست داشته و چه قسمت هایی را نه؟ اینکه آیا کتاب دیگری از این نویسنده را خوانده یا نه ؟ و دیگر اعضای خانواده می توانند درباره این کتاب سوالاتی را بپرسند.
 
5- امکان ایجاد فضای بلند خوانی؛ بچه ها خیلی علاقه دارند تا کتابی را برای دیگران بخوانند . والدین باید این امکان را برای بچه ها ایجاد کنند تا کتاب ها ي مورد علاقه شان را برای آنها بلند بخوانند و آنها خیلی خوب گوشش بدهند.
 
این راهها می تواند تا اندازه ای فرزندان را به مطالعه تشویق کند و برای آنها ازمطالعه نوعی تفریح بسازد . 

منبع:نیوز آبسرور،نویسنده:پائولاسیروییس
مترجم:مرجان آقبلاغی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها