به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «مشكلات رفتاري، عاطفي و اجتماعي» با توصيف رشدهاي عاطفي، اجتماعي و رفتاري و همچنين عوامل اصلي مشكلساز و تأثيرگذار در خانوادهها و محيطهاي آموزشي دوران كودكي، چگونگي ايجاد مشكلات عاطفي، اجتماعي و رفتاري را بررسي ميكند.
در اين كتاب ناتوانيها، مشكلات يادگيري و بعضي اختلالاتي كه از عوامل مؤثر در ايجاد مشكلات عاطفي، اجتماعي و رفتاري در كودكانند و پشتيباني از اين كودكان نيز شرح داده ميشوند.
كتاب «مشكلات رفتاري، عاطفي و اجتماعي» شامل پنج فصل است. در فصل نخست، رشد اجتماعي، عاطفي و رفتاري كودكان با مراجعه به تجربه اوليه و الگوي رشد بررسي شده است. فصل دوم كتاب نيز به بيان بعضي مسائل و مشكلاتي كه كودكان ممكن است در رشد رفتاري، اجتماعي و عاطفي خود با آن مواجه شوند، همراه با پژوهشي از بعضي دلايلي كه چرا اين رفتارها ممكن است به وجود آيند، اختصاص دارد.
فصل سوم كتاب شامل چارچوب پشتيباني از كودكان داراي مشكلات رفتاري، اجتماعي و عاطفي است و در آن به قانونگذاري، رهنمودها و آئيننامهها اشاره ميشود. در اين فصل نيازهاي آموزشي ويژه در دوران كودكي و وظيفه و نقش هماهنگكننده نيازهاي آموزشي ويژه مانند وظايف مدير يا رييس محيط آموزشي در مؤسسات شرح داده شدهاند.
مخاطب در فصل چهارم با شيوههايي كه در آن كودكان داراي مشكلات اجتماعي، عاطفي و رفتاري ميتوانند در محيط، مورد پشتيباني قرار گيرند، آشنا ميشود و همچنين واكنشهاي پزشكان بهطور جداگانه مورد توجه قرار گرفته، وظيفه و نقش محيطهاي آموزشي در شناسايي و مداخله اوليه بررسي ميشوند.
فصل پنجم كتاب نيز به وظيفه و نقش مشاركتها بين كارشناسان و سازمانها و والدين در محدوده ساختار و مباني پشتيباني بحث شده در فصل سوم، استراتژيها و راهبردها براي پيشبرد مشاركت ميپردازد.
دكتر علي ايماني،مترجم كتاب، در بخشي از مقدمه مينويسد: «والدين مهمترين وظيفه و نقش را در ايجاد دلبستگي و بهوجود آمدن و پيشرفت هرگونه مشكل و اختلال در رشد عاطفي، اجتماعي و رفتاري كودكان ايفا ميكنند. ايجاد تعامل و روابط مطلوب با كودك توسط والدين و اطرافيان او نيز عامل بسيار مهمي در تقويت رشد عاطفي، اجتماعي و رفتاري كودك است. تشخيص و شناخت اوليه علت يا علل مشكلات كودكان، با تشريك مساعي و همكاري والدين با پشتيباني كارشناسان، مربيان و پرستاران مهد كودكها، معلمان، مشاوران، روانشناسان، مددكاران، مربيان ورزش و كاركنان پيشدبستاني و كليه افرادي كه در رابطه با كودكان داراي مشكلات اجتماعي، عاطفي و رفتاري در محيطهاي آموزشي و انواع محيطها با هر توانايي كار ميكنند، ميتوانند در بهبود وضع كودك كمك كنند.
از اين رو، مطالعه اين كتاب به والدين، معلمان و مربيان مهد كودكها، پيشدبستانيها، مدارس ابتدايي و دانشجويان مراكز تربيت معلم و دانشجويان گرايشهاي مختلف رشته روانشناسي، توصيه ميشود.»
كتاب «مشكلات رفتاري، عاطفي و اجتماعي» در شمارگان 1100نسخه، 260صفحه و قيمت 62000 ريال به تازگي از سوي نشر وانيا وارد باز كتاب شده است.
سهشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
نظر شما