سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
چاپ دوم «مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی» منتشر می‌‌شود

نصرالله امامی، استاد ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز، ویرایش جدید کتاب «مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی» را در دست انجام دارد. چاپ دوم این اثر با افزوده‌های جدید در دو جلد مرثیه‌سرایی تا پایان دوره قاجاریه را در بر می‌گیرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ نخست کتاب «مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی» در سال 1369 توسط جهاد دانشگاهی مرکز در تهران صورت گرفت.

امامی درباره این کتاب به «ایبنا» گفت: در چاپ نخست این کتاب، موضوع مرثیه‌سرایی تنها از آغاز تا پایان قرن هشتم هجری در شعر فارسی بررسی شده بود. برهمین اساس بخش‌های عمده‌ای از مراثی شعر فارسی به ویژه مراثی مذهبی که جایگاه ویژه‌ای در شعر شاعران شیعی دارند، نادیده گرفته شده بودند.

وی در ادامه توضیح داد: در ویرایش جدید این اثر برای چاپ دوم به تاریخ مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی از آغاز تا پایان دوره قاجاریه پرداخته‌ام. در نتیجه شاعران و مرثیه‌سرایان مطرح این دوران نیز معرفی می‌شوند. 

این استاد دانشگاه افزود: در صورت امکان، در آینده سعی دارم در یک مجلد مستقل به عنوان بحث تکمیلی به موضوع مرثیه‌سرایی در شعر معاصر فارسی بپردازم و آن‌را بررسی کنم.

وی درباره شیوه پژوهش در این اثر اظهار داشت: باتوجه به جنبه‌ها و ارزش‌های هنری مراثی در ادبیات فارسی به طبقه‌بندی و ارزیابی هنری آثار هر یک از مرثیه‌سرایان پرداخته‌ و نمونه‌هایی از مراثی آن‌ها را ارائه کرده‌ام.

امامی ادامه داد: به عبارت دیگر براساس دیوان شاعران مختلف در هر زمینه‌ای که شاعران مرثیه‌‌ای سروده‌اند این کتاب به آن مرثیه و موضوع پرداخته است.

وی در پایان یادآور شد: به احتمال زیاد تا پایان سال ویرایش دوم این اثر به اتمام می‌رسد و چاپ جدید آن در دو جلد انجام می‌شود. البته هنوز ناشری برای آن در نظر نگرفته‌ام.

نصرالله امامی درسال 1328 در شهرستان آبادان متولد شد. او مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را در سال 1351 از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد همین رشته را در سال 1353 از دانشگاه تبریز و دکترای زبان و ادبیات فارسی خود را در سال 1362 از دانشگاه تهران دریافت کرد.

امامی در سال 1355 با مرتبه مربی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور به تدریس پرداخت. او در سال 1362 به مرتبه استادیاری، در سال 1371 به مرتبه دانشیاری و در سال 1375 به مرتبه استادی ارتقاء یافت.

وی پیش از این معاون پژوهشی دانشکده، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، عضو شورای پژوهشی دانشگاه، عضو کمیته تخصصی علوم انسانی، سردبیر مجله پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و سردبیر مجله پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی بوده است.

امامی در حال حاضر در دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی به تدریس در گرایش‌های نقد ادبی، مکتب‌های ادبی، نظریه‌های ادبی، حافظ شناسی و خاقانی‌شناسی اشتغال دارد.

«منوچهری دامغانی»(ادوار زندگی و آفرینش‌های هنری)، «رودکی استاد شاعران»، «پرنیان هفت رنگ»(تحلیلی از زندگی و شعر فرخی سیستانی)، «کسایی مروزی»، «ارمغان صبح»(گزیده و شرح اشعار خاقانی شروانی)، «مبانی و روش‌های نقد ادبی»، «فروغ گل»(گزیده و شرح اشعار منوچهری دامغانی)، «ساخت‌شکنی در فرایند تحلیل ادبی» و «ساخت‌گرایی و نقد ساختاری» از جمله آثار منتشر شده امامی اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط