شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰
عرضه كتاب‌هاي ديني با رونق اقتصادي همراه است

مدير عامل انتشارات اميرکبير با اشاره به فروش بالاي كتاب‌هاي ديني در فروشگاه‌هاي موسسه کتابشهر گفت: بالاترين درصد فروش كتاب‌هاي موسسه کتابشهر به توليدات ديني اختصاص دارد و اهتمام ناشران به توليد کتاب‌هاي متنوع ديني با رونق اقتصادي همراه خواهد شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي موسسه کتابشهر، همايش مديران فروشگاه‌هاي موسسه کتابشهر با هدف بررسي راهکارهاي جديد ترويج کتاب و تکريم ارباب رجوع، پنج‌شنبه و جمعه (26 و 27 خرداد ماه) در لواسانات تهران برگزار شد. آسيب‌شناسي شبکه توزيع کتاب، شيوه‌هاي جديد ترويج کتاب و تکريم ارباب رجوع از جمله محورهاي اين همايش دو روزه بود. 

احمد نثاري، مدير عامل انتشارات اميرکبير در اين همايش گفت: مهمترين مشکل حوزه نشر عرضه توليدات است؛ چند سالي است در حوزه توليد خيز بزرگي برداشته‌ايم اما حوزه توزيع اين دستاوردها را تهديد مي‌کند. 

وي افزود: سرانه مطالعه در کشور ما بسيار پايين است. در گذشته اين رقم 8 دقيقه برآورد شده بود که اغلب آن هم به مطالعه کتاب‌هاي درسي اختصاص داشت، حتي اگر اين آمار امروز نيز درست باشد در شأن کشوري که سابقه فرهنگي و تمدني درخشاني دارد، نيست. 

نثاري در ادامه تصريح کرد: محصول فرهنگي را بايد به خوبي ارايه كرد، چرا که برخلاف ساير محصولات، نياز حياتي عموم جامعه نيست که مردم از روي ناچاري به سوي آن بيايند. 

وي در ادامه توجه به اقتصاد فرهنگ را از جمله مهمترين معيارهاي موفقيت شبکه توزيع کتاب خواند و يادآور شد: لازمه اهتمام به بخش توليد و توزيع، توجه به اقتصاد فرهنگ است که براي اين تحول بايد محصول فرهنگي را کالاي فرهنگي در نظر گرفت. 

مدير عامل انتشارات اميرکبير با بيان اينکه امروز توجه به گفتمان ديني نياز جامعه ايراني است ادامه داد: اگر کتاب را کالاي فرهنگي قلمداد کرديم در حوزه محتوا بايد تحول اساسي صورت بگيرد و اين تحول بايد ناظر به نيازهاي جامعه باشد، مثلا اگر کتابي را بخواهيم در حوزه دين منتشر کنيم بايد بدانيم که مهمترين نيازهاي  اين حوزه چيست.

وي در ادامه توجه به كيفيت ظاهري کتاب را ديگر مولفه مهم عرضه كتاب عنوان كرد و افزود: کتاب‌هايي در قم توليد مي‌شود که متاسفانه از دروازه اين شهر بيرون نمي‌روند، هر چند اين کتاب‌ها محتواي خيلي خوبي دارند اما کيفيت چاپ آنها بسيار پايين است. اين در شرايطي است که در خارج از کشور 80 درصد موفقيت يک کتاب به کيفيت چاپ آن بستگي است. 

وي در ادامه برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصي را از ديگر نکات مهم در تقويت زيرساخت‌هاي حوزه نشر عنوان کرد و گفت: بخش خصوصي ظرفيت خوبي براي گسترش ويترين کتاب دارد که اگر دولت اين موانع را بردارد، در اين زمينه خيلي خوب ظاهر خواهند شد. 

در اين همايش همچنين رضا هاشمي‌نژاد، مديرعامل انتشارات افق با اشاره به معيارهاي استانداردسازي فروشگاه‌هاي کتاب اظهار كرد: اعتمادسازي با ايجاد رفتار يکسان در فروشگاه محقق مي‌شود و اعتمادسازي خود، عادت کردن را به دنبال دارد و اين ويژگي به ويژه در فروشگاه‌هاي محلي، حائز اهميت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها