كارشناسان نشست نقد و بررسي كتاب «شيوه نگارش يادداشتهاي تيتر سوم» با تاكيد بر سهل ممتنع بودن يادداشتنويسي، نحوه نگارش مولف اين اثر و شيوهاي را كه او با ظرافت براي گذر از خط قرمز طي كرده است، واكاوي كردند./
در ابتداي اين برنامه، سيدمهدي جهرمي، از فعالان حوزه فرهنگ، يادداشتنويسي را از جمله فعاليتهاي تخصصي و مشكل دنيا خواند و اظهار داشت: با وجود فقر منابع مناسب اين حوزه در كشورما و انگشت شمار بودن يادداشتنويسان زبده، ابداع شيوه نگارش كتاب تيتر سوم از سوي «محمود خيرخواه» كه نگاهي موشكافانه و آگاهانه به دنياي فوتبال دارد، ارزشمند است.
وي با اشاره به اين كه يادداشتنويسي جلوهگر آگاهي و دانش نويسنده است، گفت: يادداشتنويسي به زبان فارسي از منابع مناسبي برخوردار نيست، به همين جهت از آموزش متخصصان در اين حوزه محروميم.
تصحيح كننده متنهاي تحفهالابرار و گنجينه بهارستان، ضمن اشاره به اين كه نخستين گام در يادداشتنويسي، انتخاب تيتر مناسب براي متن است و خيرخواه به خوبي از پس اين امر برآمده، اهميت بدنه متن و نتيجهگيري را مطرح كرد و يادآور شد: ساختار تازه يادداشتنويسي خيرخواه، قالب عنوان شده براي يادداشت را ميشكند و شيوه منحصر به فردي در نگارش اين حوزه مهم در روزنامهنگاري ايجاد ميكند.
وي با بيان اين كه تنها ضعف شيوه نگارش تيتر سوم، به كار بردن كلمات بيگانه و غير فارسي و برخي اصطلاحات نامناسب رواج يافته در دنياي فوتبال است، تصريح كرد: شجاعت، شهامت، پايداري و انصاف در مطالب نويسنده به وضوح ديده ميشوند كه از جمله عوامل اعتماد مردم به نوشتههاي وي به شمار آيند.
سپس ابوالفضل زرويي نصرآباد، طنزپرداز، عنوان كرد: متاسفانه در كشورما هنر و تكنولوژيهاي وارداتي پس از مدتي به ابتذال كشيده شدند، البته مبتذل به معناي مسخره گرفته شدن آن موضوع است. فوتبال نيز از جمله اين موارد به شمار ميرود و مبتذل بودن فوتبال ما برگرفته از الگوسازي بسياري از اهالي فوتبال از ديگر كشورهاست. در اين ميان نويسنده «تيتر سوم» نگاه تيز بينانهاي به اين امر دارد و بارها با ديدگاههاي منفي مطالب خود را عنوان كرده است.
وي بيان كرد: اين در حالي است كه هيچ يك از قطبهاي فوتبال نظير مسوولان، مديران، دوستداران و هواداران فوتبال، از نقد دل خوشي نداشتهاند و نويسندگان اين حوزه نيز براي حركت در اين مسير با مشكلات بسياري روبهرو بوده اند. اين امر نيز از ديگر نكاتي است كه تيتر سوم در آن حرفي براي گفتن دارد.
به اعتقاد اين طنزپرداز، طنز در فوتبال و در شيوه نگارش تيتر سوم آنجايي اتفاق ميافتد كه فوتبال در بسياري از موارد براي مخاطب نقش سرگرمي مييابد. در اين فضا ايجاد طنز بسيار مشكلتر از زماني است كه جديت دارد. طنز اين نگارش در جايي است كه مقدمههاي بيربط آن جلوه رسمي و غير سرگرمي دارند، پس از آن تحليلي زيركانه ميتواند با كمي تامل، سبب خنده مخاطب شود.
زرويي تاكيد كرد: طنز، جديتر از هر هنر جدي قلمداد ميشود، تيتر سوم با بيان اصل ارزشمند بودن شعور خواننده و كسب اعتماد، با صداقت، آگاهي و نگاهي متخصصانه به فوتبال، ميكوشد تا سخره انگاشته شدن فوتبال را گوشزد كند.
وي گفت: جاي خالي چنين آثاري در فضاي ورزشي كشورمان مشهود است، آثاري كه بتوانند با نگاهي بيغرض و بهرهمند از علومي نظير فلسفه و كلام، غير فوتباليها را نيز با يك بار مطالعه به اين سو بكشانند.
در ادامه، شاهرخ نظري از روزنامهنگاران دنياي فوتبال اظهار داشت: خوشبختانه «تيتر سوم» ابتدا از دنياي مجازي و سايتهاي خبري پا به عرصه گذاشت. بر اين اساس ميتوانستيم از ميزان مطالعه آن با خبر شويم. اين اثر با روزي 60 مطالعه كننده، به عرصه روزنامهنگاري و يادداشتنويسي راه يافت.
وي معتقد است: ميزان اشتباه در تحليلها و يادداشتهاي محمود خيرخواه تاكنون صفر بوده، زيرا در پي هر يك از نوشتهها، دست كم پنج ساعت تفكر براي نگارش صرف شده است.
نظري ضمن بيان اين كه خيرخواه براي هريك از جملهها و كلمات مطالبش زمان زيادي صرف ميكرد و حتي صفحهآرايي آن نيز اهميت بسياري براي وي داشت، گفت: او با هنر نگارش به سبك مقدمه بيربط، با ظرافت از خطوط قرمز گذشت.
نظر شما