سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۴
وظيفه ملي نگهداري از عكس‌هاي‌ انقلاب و جنگ در انتظار حمايت

مديرعامل انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس، در مراسم رونمايي از كتاب عكس "حماسه الوند"، از ساماندهي بيش از يك ميليون و دويست هزار فريم عكس‌هاي انقلاب و جنگ خبر داد و گفت:‌ نگهداري از اين آثار، يك وظيفه ملي است كه اميدواريم وزارت ارشاد و بنياد حفظ آثار از ما حمايت كنند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) آيين رونمايي از كتاب عكس "حماسه الوند: روايت تصويري استان همدان در دفاع‌مقدس"، عصر امروز (دهم خرداد ماه 90) با حضور "حميدرضا حاجي‌بابايي" وزير آموزش‌وپرورش، "سردار علي فضلي" جانشین سازمان بسیج مستضعفین، "سردار محمدتقي خادمي" معاون هماهنگ‌كننده بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس و جمعي از فرماندهان همداني سال‌هاي دفاع‌مقدس و نويسندگان جنگ، در سالن فرهنگي و هنري اسوه برگزار شد.

محمدحسين حيدري، مديرعامل انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس در آغاز اين مراسم، كتاب عكس "حماسه الوند" را گنجينه‌اي تصويري خواند و گفت: اين اثر، دومين جلد از مجموعه كتاب‌هاي عكس استاني دفاع‌مقدس، پس از كتاب عكس "خروش لاجوردي" است كه با مشاركت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان همدان و ستاد كنگره شهداي اين استان منتشر شده است.

وي ادامه داد: ما در انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس به انتشار اين كتاب افتخار مي‌كنيم. چون شاهد تلاش دست‌اندركاران در زمينه تحقيق و پژوهش اين كتاب بوده‌ايم. كتاب عكس "حماسه الوند" بر اساس پژوهش‌هايي عميق گردآوري شده تا محققان با خيال آسوده از اين كتاب استفاده كنند.

اين عكاس سال‌هاي دفاع‌مقدس تاكيد كرد: اولين جرقه‌هاي توليد اين كتاب عكس، حدود 6 سال پيش در حاشيه برپايي نمايشگاه عكس در موزه دفاع‌مقدس استان همدان زده شد و در 3 سال اخير به صورت جدي دنبال شده است.

مديرعامل انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در زمينه شناسايي عكاسان و آثار مطرح نشده، اظهار داشت: كتاب عكس "حماسه الوند" حضور رزمندگان سپاه انصارالحسين (ع) را در جنگ به تصوير كشيده است.

حيدري در ادامه از ساماندهي بيش از يك ميليون و دويست هزار فريم عكس‌هاي جنگ و انقلاب اسلامي، در انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس خبر داد و گفت:‌ ما از فرسايش تدريجي اين عكس‌ها جلوگيري كرده‌ايم، اما متاسفانه بسياري از عكس‌ها از بين رفته‌اند. نگهداري از اين آثار مصور، يك وظيفه ملي است كه اميدواريم تمام مجموعه‌هاي مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس از ما حمايت كنند.

در ادامه آيين رونمايي از كتاب عكس "حماسه الوند"، سيد عباس ميرهاشمي، يكي از مسوولان گردآوري تصاوير اين اثر خاطرنشان كرد: بزرگي اين كتاب، به خاطر عظمت روح شهدا و انسان‌هاي بزرگ جبهه‌هاي دفاع مقدس است. بزرگي اين اثر به خاطر عكاساني است كه وقتي همه سنگر مي‌گرفتند، آن‌ها براي ثبت لحظات جنگ از سنگر برمي‌خاستند.

وي اضافه كرد: انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس، چند هدف از انتشار كتاب‌هاي عكس استان‌ها در جنگ دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به "تلاش براي جريان‌سازي"، "شناسايي عكاسان فعال استان‌ها در جنگ و آرشيوها"، "گوياسازي تصويرها"، "انتشار كتاب عكس جنگ در سطح ملي" و "بيان آن به صورت فرهنگ عامه" اشاره كرد.

ميرهاشمي، عكس را داراي ظرفيت بالايي دانست و گفت: عكاسان و مستندسازان، جزو شجاع‌ترين و فعال‌ترين اقشار هنري در جنگ بوده‌‌اند و بالاترين آمار شهدا را دارند. خوشحاليم كه كتاب عكس "حماسه الوند" در تاريخ ثبت شد و قابل حذف نيست. بياييد كتاب را باور كنيم و براي آن زحمت بكشيم. 

سپس سردار علي فضلي با تقدير از برپايي شايسته كنگره شهداي همدان در سال گذشته،‌ يادآوري كرد: كتاب "حماسه الوند"‌ به فاصله كمي از برگزاري اين كنگره منتشر شده است.

وي در ادامه به اعلام آمارهايي از اعزام كاروان‌هاي راهيان‌نور به مناطق يادماني سال‌هاي دفاع‌مقدس و بيان خاطراتي از دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران پرداخت.

سردار محمدتقي خادمي، معاون هماهنگ‌كننده بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس نيز در ادامه مراسم رونمايي از كتاب عكس "حماسه الوند" گفت: اميدواريم كه نسل جوان از كتاب‌هاي فاخري مانند "حماسه الوند" در مسير مقابله با جنگ نرم استفاده كنند. همچنين قصد داريم كه توليد كتاب عكس 30 استان كشور را آغاز كنيم و امكانات اوليه اين كار فراهم شده است.

خادمي از همكاري نيروهاي زميني و هوايي ارتش و وزارت جهادكشاورزي، در زمينه گردآوري عكس‌هاي كتاب "حماسه الوند" تشكر كرد.

در پايان اين مراسم از خانواده عكاسان شهيد "قاسم افتخاري‌منش"، "محمد تركمان"، "سعيد دوروزي"، "محمد روحانيون بقا"، "مصيب مجيدي"، "فرامرز نجفي"، "حميد يوسفي نيك‌خو"، "رضا گرجي"‌ و زنده‌يادان "عبدالله باقري‌راد"، "صفي‌الله سعيدي‌فر" و "قدرت‌الله سوري" تقدير و كتاب عكس "حماسه الوند" رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها