سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
پرونده ويژه «اسطوره ترديد» در كتاب ماه فسلفه

شماره چهل و پنجم كتاب ماه فلسفه منتشر شد. اين شماره شامل پرونده ويژه دكارت و نقد و بررسي برخي از كتاب‌هايي است كه تاكنون درباره وي به فارسي ترجمه شده‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در جهان اسلام، فخر رازي به عنوان «پيشواي ترديد» شناخته مي‌شود كه با تشكيك‌هاي خود در پي فروپاشي فلسفه اسلامي بود، اما در جهان غرب، دكارت با گزاره «من مي‌انديشم، پس هستم» به اسطوره ترديد شهره شد، گرچه جايگاه و سنخ «ترديد» در نظام معرفتي اين دو كاملا متفاوت است.

دكارت از معدود انديشمنداني است كه به‌ويژه پس از انتشار رساله «تاملات» در فيلسوفان معاصر و پس از خود نظير لاك، كانت، لايب‌نيتس، اسپينوزا، هگل، شلينگ، شوپنهاور، فيخته، نيچه، باركلي، هيوم وحتي ويتگنشتاين بسيار تاثير داشت.

آشنايي جامعه ايراني با اين انديشمند به سال 1721 ميلادي بازمي‌گردد. مونتسكيو دويست و نود سال پيش در قالب يك ماجراي داستاني به دكارت مي‌پردازد. اين اثر با عنوان «نامه‌هاي ايراني» به چاپ مي‌رسد. سپس «گفتار در روش» دكارت در دوره ناصري در سال 1279 ترجمه و منتشر مي‌شود. از آن زمان تاكنون متاسفانه آثار معدودي از وي يا درباره وي به زبان فارسي ترجمه يا تاليف شده‌اند.

اين شماره از كتاب ماه فلسفه، پرونده ويژه دكارت را بررسي كرده است. كتاب‌هايي نظير «خدا در فلسفه دكارت و صدرالدين شيرازي»، «دكارت و فلسفه ذهن»، «قرائت تاملات دكارت»، «شك مي‌كنم، پس هستم»، «درآمدي پديدارشناسانه به فلسفه دكارت» و «اعتراضات و پاسخ‌ها» در اين شماره نقد و بررسي شده‌اند.

تازه‌ترين شماره نشريه كتاب ماه فلسفه با بهاي 12000 ريال به صاحب امتيازي خانه كتاب و سردبيري علي اوجبي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط