یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱

«سوتلانا الکسیویچ» نویسنده اهل روسیه سفید با جایزه «ریشارد کاپوشینسکی» 2011 لهستان برای گزارش‌های ادبی مورد تقدیر قرارگرفت.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، خانم «الكسيويچ» این جایزه را برای ترجمه لهستانی نخستین کتابش با عنوان «جنگ چهره زنانه‌ای ندارد» نصیب خود کرد.
 
این نویسنده در این کتاب به روایت خاطرات شاهدان عینی پرداخته که در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان زنان سرباز ارتش سرخ مبارزه می‌کردند. در این کتاب این نویسنده به شکلی مسلط این شواهد را به صورتی هنرمندانه به یک تابلوی کلی تکان دهنده تبدیل می‌کند و به این ترتیب صدایی را در اختیار بانوان جنگجو قرار می‌دهد. 

«سوتلانا الکسیویچ» در سال 1948 در اوکراین متولد شد. او یکی از مهمترین شاهدان زمانی جامعه پست – شوروی است. وي پس از تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری، در روزنامه‌ها و مجله‌هاي متعددي فعالیت کرد و حاصل گفتگوها و تحقیقاتش کتاب‌هایی درباره افغانستان، فاجعه چرنوویل و زنان سرباز در جنگ جهانی دوم بود که این کتاب‌ها وی را در سطح جهانی به شهرت رساند. کتاب‌های او تا کنون بارها مورد تقدیر قرار گرفته و جایزه «کورت چولسکی» انجمن قلم سوئد و جایزه کتاب لایپزیک برای درک اروپایی از جمله آنهاست. وی در حال حاضر میهمان برنامه های هنری شهر برلین است. 

«ریشارد کاپوشینسکی» (۱۹۳۲ تا ۲۰۰۷) که این جایزه به نام وی نامگذاری شده، خبرنگار، نویسنده، شاعر و عکاس لهستانی است. او فارغ‌التحصیل تاریخ از دانشگاه ورشو بود. در شانزده سالگی، نخستین نوشته‌اش در مطبوعات منتشر شد و در ۲۴ سالگی به عنوان خبرنگار خارجی مشغول كار شد و 2۵ سال در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در میان شورشیان گذراند. او شاهد ده‌ها جنگ و انقلاب در جهان سوم بود. او يك کتاب نيز درباره انقلاب اسلامی ایران نوشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها