چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۳
"چشم تَر" قبل از انتشار، نقد و تصحيح شده است

فاطمه دوست‌كامي، نويسنده كتاب "چشم تَر" در آيين رونمايي از اين اثر و كتاب "هزار شب و يك شب"، با اشاره به بررسي و نقد پيش از نشر كتاب "چشم تَر" گفت: كارشناسان مسلط به مسايل آزادگان و برخي از خاطره‌نويسان دفاع‌مقدس، نواقص اين اثر را برطرف كرده‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آيين رونمايي از كتاب‌هاي "چشم تَر" نوشته فاطمه دوست‌كامي و "هزار شب و يك شب" اثر بيژن كريمي، عصر امروز (چهارم خرداد ماه 90) و با حضور جمعي از مسوولان شهرداري منطقه 7 و دست‌اندركاران موسسه فرهنگي پيام آزادگان، در سراي محله خاقاني برگزار شد.

منصور احمدلو، مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران در ابتداي اين مراسم با تبريك سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تقارن آن با سالگرد آزادسازي خرمشهر، اظهار داشت: عراق پس از اشغال خرمشهر، نام آن را به "المحمره" تغيير داد و با انتشار يك نقشه، خرمشهر را جزو خاك خود معرفي كرد. 

وي با اشاره به تلاش عراق براي حفظ خرمشهر با استفاده از روش‌هايي مانند كاشت ميليون‌ها مين در سطح گسترده، تاكيد كرد: صدام، عقب‌نشيني خود را از خرمشهر يك عقب‌نشيني تاكتيكي اعلام كرد. گرچه قبل از آن گفته بود كه در صورت بازپس‌گيري خرمشهر توسط نيروهاي ايراني، كليد بصره را خواهد داد.

مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران، خاطرنشان كرد: حمايت دنيا از صدام، جنگ را به شركت سهامي تبديل كرده بود. ولي با اين وجود، خرمشهر با اراده خداوند آزاد شد.

سپس بهجت افراز، راوي كتاب "چشم تَر" و رييس پيشين اداره رسيدگي به امور مفقودان و اسراي هلال احمر، اظهار داشت: خداوند در قرآن مي‌فرمايد كه از صبر و نماز كمك بخواهيد. آزادگان نيز با تحمل سختي‌هاي دوران اسارت و با تكيه بر صبر و نماز، تقوا پيشه كردند و خداوند نيز شرايط نجات آنان را فراهم كرد.

وي با اشاره به 18 سال خدمت در اداره رسيدگي به امور مفقودان و اسراي هلال احمر، يادآوري كرد: كسب لقب "اُم‌الاسرا" از زنده‌ياد سيد علي اكبر ابوترابي، بزرگترين افتخار براي من است.

بهجت افراز در پايان سخنانش، از موسسه فرهنگي پيام آزادگان به پاس تدوين كتاب "چشم تَر" و مركز اسناد انقلاب اسلامي به خاطر انتشار كتاب "اُم‌الاسرا" تقدير كرد و به بيان خاطراتي از صبر و استقامت خانواده آزادگان پرداخت.

كتاب "چشم تَر" پيش از انتشار، نقد شد
فاطمه دوست‌كامي، نويسنده كتاب "چشم تَر" چگونگي تدوين اين اثر را تشريح كرد و افزود: اين پروژه، اسفند ماه 88 و با پشتيباني موسسه فرهنگي پيام آزادگان آغاز شد. مريم بيات، مصاحبه با بهجت افراز را انجام داد و پس از ثبت گفت‌وگوهاي تكميلي، آماده تدوين كتاب شدم.

وي خاطرنشان كرد: با وجود گستردگي خاطرات و طولاني بودن دوره خدمت بهجت افراز، گرد فراموشي بر خاطرات او ننشسته بود و پس از فيش‌برداري از خاطرات و بر اساس سير زماني، نگارش كتاب خاطرات را آغاز كردم.

اين بانوي نويسنده، با اشاره به بررسي و نقد پيش از نشر كتاب "چشم تَر" گفت: كارشناسان مسلط به مسايل آزادگان مانند بيژن كياني، فريبرز خوب‌نژاد و برخي از خاطره‌نويسان دفاع‌مقدس، نواقص اين اثر را برطرف كردند.

دوست‌كامي، زياد شدن حجم ضمائم كتاب "چشم تَر" را به دليل انتشار شرح دستورالعمل كاركنان اداره رسيدگي به امور مفقودان و اسراي هلال احمر اعلام كرد و گفت: اين بخش، به قلم بهجت افراز نوشته و براي نخستين بار منتشر شده است.

وي با انتقاد از كم‌توجهي به آزادگان اظهار داشت: ياد كردن از فداكاري‌هاي آزادگان و فعاليت‌هاي آنان در محافل دفاع‌مقدس، بسيار كم صورت گرفته است و ما انتظار داريم كه به اين قشر توجه بيشتري شود.

انعكاس دشواري‌هاي اسارت در "هزار شب و يك شب"
در ادامه آيين رونمايي از دو كتاب موسسه فرهنگي پيام آزادگان، آزاده جانباز بيژن كريمي نويسنده كتاب "هزار شب و يك شب"، دفاع‌مقدس را يكي از صحنه‌هاي درخشان تاريخ ايران توصيف و تصريح كرد: وقتي آزادگان به ايران برگشتند، استقبال گسترده و پُر شور مردم را به چشم خود ديدند، اما به تدريج به دست فراموشي سپرده شدند.

وي با بيان خاطراتي از دوران سخت اسارات در اردوگاه‌هاي عراق، گفت: من كتاب "هزار شب و يك شب"‌ را با هدف ثبت و بيان دردها و دشواري‌هاي آزادگان نوشتم تا مردم ايران با اين واقعيت‌ها آشنا شوند و آن‌ها را باور كنند.

اين نويسنده آزاده اضافه كرد: من از تاريخ دوازدهم آذر ماه 1366 تا نهم شهريور ماه 1369، يعني هزار شبانه روز با پاك‌ترين انسان‌ها در اسارت بودم و كتاب "هزار شب و يك شب" را به نوعي متفاوت نوشتم تا نسل جديد نيز با آن ارتباط برقرار كنند.

در پايان اين مراسم، فريبرز خوب‌نژاد، معاون فرهنگي موسسه پيام آزادگان از مقاومت سرلشكر خلبان حسين لشكري و محمدجواد تندگويان در دوران اسارت ياد كرد و سپس كتاب‌هاي "چشم تَر" نوشته فاطمه دوست‌كامي و "هزار شب و يك شب"، توسط همسر شهيد تُندگويان رونمايي شدند و نويسندگان اين آثار مورد تقدير قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها