سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
كشف فراز و فرودها، لازمه نگارش رمان درباره خرمشهر

شيرعلي‌نيا، نويسنده كتاب "قلب مقاومت:‌ روايت خرمشهر" گفت: فراز و فرودهاي حوادث خرمشهر بايد بر اساس شناسايي نقاط قوت و ضعف جنگ، چراها، بايدها و نبايدها كشف شوند و در اين صورت، يك رمان جذاب دراين‌باره نوشته خواهد شد.\

جعفر شيرعلي‌نيا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) يادآوري كرد: امام‌خميني (ره) در پيامي پس از پذيرش قطعنامه 598 که در بيست‌ويكمين مجلد از مجموعه كتاب‌هاي صحيفه امام(ره) آمده، مي‌فرمايند: "در اين روزها ممكن است بسياري از افراد، به خاطر احساسات و عواطف خود صحبت از چراها و بايدها و نبايدها كنند. هر چند اين مساله به خودي خود يك ارزش بسيار زيباست، اما اكنون وقت پرداختن به آن نيست."

وي ادامه داد:‌ به نظر من با گذشت بيش از 20 سال از انتشار اين پيام، بهتر است كه به اين ارزش‌هاي زيبا برگرديم و به بررسي و بيان چراها، بايدها و نبايدهاي جنگ و حتي حوادث خرمشهر بپردازيم.

نويسنده كتاب "آب‌ها نا آرام" بررسي چراها، بايدها و نبايدهاي جنگ را نوعي نقد دانست و گفت: نقاط قوت و ضعف، هم در پيروزي‌ها و هم در شكست‌هاي جنگ وجود دارند. اين مسايل بايد به دور از فضاي تبليغاتي، شناخته و بررسي شوند.

شيرعلي‌نيا افزود: اين امر با رجوع به منابع، قابل دسترسي است و يك رمان خوب و شاخص، از ميان اين تحقيقات خلق خواهد شد. البته نويسندگان تنها با محدوديت منابع مواجه نيستند، بلكه با نوعی خودسانسوري به خاطر نيازهاي سفارش‌دهنده نيز روبرو هستند.

اين نويسنده تقدير شده در بيست‌وهشتمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي، خاطرنشان كرد: داستان‌نويسي درباره خرمشهر نيز نيازمند سپري كردن اين مراحل است. فراز و فرودهاي خرمشهر در جنگ بايد كشف شوند و در اين صورت، يك رمان جذاب در اين ‌باره نوشته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط