شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
تغيير در كتابخانه 2 نهادينه است

عمار جلالي‌منش، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران در كارگاه «كاربرد فناوري‌هاي نوين در كتابخانه‌ها» گفت: تغيير دايمي در كتابخانه 2 و همراهي با فناوري‌هاي جديد نهادينه شده و ويژگي اصلي آن است./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) – به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، عمار جلالي منش، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران در اين كارگاه كه صبح امروز (24 ارديبهشت) در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد، گفت: در كتابخانه 2 به سوي كتابخانه فعال حركت مي‌كنيم و از ويژگي‌هاي اين كتابخانه برقراري ارتباط و فضا براي توليد محتواست.

وي خاطرنشان كرد: كتابخانه 2 از فناوري گريزان نيست و دوستدار تكنولوژي است. دنبال كردن رفتار اطلاعاتي كاربر براي كشف نيازهاي مخاطب و ارتباط بين نرم‌افزارهاي كتابخانه از ويژگي‌هاي اصلي آن است.

جلالي‌منش افزود: تغيير در اين كتابخانه نهادينه است و كتابخانه 2 خود يادگير است و اطلاعات را در اختيار ديگران قرار مي‌دهد و سازماندهي مي‌كند. كتابخانه 2 پشتيبان محتواي آموزشي است و كتابداران آن تيم‌هايي در فايل فناوري دارند و به رديابي فناوري مي‌پردازند.

وي خاطرنشان كرد: بحث اصلي در فضاي كتابخانه 2 توليد محتواست. در كتابخانه 2 ارتباطات مخاطبان شناسايي مي‌شوند.

جلالي‌منش با بيان اينكه كتابخانه‌ها در مجموع گلوگاه تعاملي و رصدخانه اند، افزود: كتابخانه 2 بدون ديوار است و خدمات آن از همه‌جا در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرد. ضمن اينكه سطح سواد اطلاعاتي در اين كتابخانه بالا مي‌رود و كاربر توليد‌كننده اطلاعات مي‌شود. در سازماندهي كتابخانه 2، با نگاهي جديد به كتابخانه به شكل عنصر غير فيزيكي مواجه مي‌شويم.

وي در ادامه به تشريح فناوري‌هاي سخت‌افزاري، نرم‌افزاري و شبكه‌هاي اجتماعي كتابخانه 2 پرداخت و گفت: از جمله فناوري‌هاي سخت‌افزاري مي‌توان به RFID (آر. اف. آي. دي) مخفف سه واژه radio frequency identification به معناي تشخيص با استفاده از فركانس راديويي اشاره كرد.

جلالي‌منش افزود: كدهاي ميله‌اي، تگ TAG و آنتن آر. اف. آي. دي اجزاي اصلي RFID است.

وي گفت: از جمله فناوري‌هاي سخت‌افزاري مي‌توان به شبكه‌هاي محلي بدون سيم اشاره كرد. شبكه‌هاي محلي بدون سيم فناوري جديد در شبكه محلي است كه استفاده‌كنندگان را قادر مي‌كند به شبكه يك سازمان (كتابخانه) در هر مكاني از آن دسترسي يابد؛ بدون اينكه نيازي به اتصال فيزيكي به شبكه داشته باشد. هر ايستگاه داراي يك كارت شبكه بدون سيم است و مي‌تواند با هر ايستگاه ديگر به شرطي كه در محدوده يكديگر قرارگيرند ارتباط برقرار كند.

جلالي‌منش به فناوري‌هاي نرم‌افزاري اشاره كرد و افزود: OCR، XML، وب سرويس، RSS، PODCAST فناوري‌هاي نرم‌افزاري كتابخانه‌ها هستند. همچنين از جمله نرم‌افزارهاي اجتماعي مي‌توان به WTKI، BLOGS و شبكه‌هاي اجتماعي اشاره كرد.

وي در ادامه به تشريح فناوري‌هاي نرم‌افزاري و نرم‌افزارهاي اجتماعي پرداخت.

OCR (نرم‌افزارهاي بازشناسي حروف): ا. سي. آر OCR مخفف optical character recognition است. OCR در واقع نرم‌افزار متن‌خواني است كه براي تشخيص و بازيابي الفبا و نوشته‌هاي دست‌نويس يا تايپ‌شده طراحي شده و به تبديل متون دست‌نويس يا تايپ شده كاغذي به متون كامپيوتري (ديجيتال) مي‌پردازد.

كارگاه «كاربرد فناوري‌هاي نوين در كتابخانه‌ها» شنبه 24 ارديبهشت از ساعت 10 در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران امروز 24 ارديبهشت به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها