پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
هدف نداجا؛ ثبت دقيق وقايع جنگ بر اساس مستندات

ناخدا يكم مجيد منصوري، يكي از نويسندگان مجموعه كتاب‌هاي "تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا" درنشست نقد و بررسي اين كتاب كه ظهر امروز، پنجشنبه 15 ارديبهشت ماه درسراي اصلي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد، تاكيد كرد: ثبت دقيق وقايع جنگ بر اساس مستندات، يكي از مهمترين اهداف محققان و مؤلفان اين مجموعه است./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ـ به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران،امير دريادار دوم مهرداد آل‌احمد، رييس دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نداجا، در آغاز اين نشست، از رشادت‌ها و فداكاري‌هاي رزمندگان نيروي درياي ارتش در سال‌هاي دفاع‌مقدس ياد و تصريح كرد: محدوده عملياتي اين نيرو فقط دريا نبود، بلكه در مناطق ساحلي، عمليات‌هاي مشترك و همچنين دفاع 34 روزه خرمشهر نيز حضور داشتند.

وي ادامه داد: از آنجايي كه فعاليت‌هاي نظامي نيروي دريايي، تخصصي‌‌ است و به تبع آن، مردم و اصحاب رسانه نيز در سال‌هاي جنگ در كنار آن‌ها حضور نداشته‌اند، اقدامات آن‌ها در سال‌هاي جنگ‌تحميلي به ديگران منتقل نشده است. چون برخي تصور مي‌كنند كه عمليات مرواريد، تنها عمليات صورت‌گرفته توسط نيروي دريايي در سال‌هاي دفاع‌مقدس است. ما براي بيان فعاليت‌هاي نيروي دريايي و انتقال آن به نسل آينده، فرايند مشخص و برنامه‌ريزي‌شده‌اي در نظر گرفته‌ايم.

رييس دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نداجا خاطرنشان كرد: در گام اول اين پروژه، تمامي اسناد مربوط به نيروي دريايي در جنگ را از تمام يگان‌ها و بخش‌ها جمع‌آوري و براي طبقه‌بندي آن از يك محيط نرم‌افزاري خاص استفاده كرديم. سپس از پژوهشگران و پيشكسوتان نيروي دريايي دعوت خواستيم تا ما را در تدوين اين مجموعه ياري كنند.

آل‌احمد تصريح كرد: دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نيروي دريايي تلاش كرده مجموعه كتاب‌هاي تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا، به دور از تحريف و مطابق با واقعيات نوشته و به نسل آينده منتقل شود.

وي در ادامه گفت: در ابتدا پيش‌بيني مي‌كرديم كه روزشمار هر سه ماه از جنگ، در يك مجلد جاي گيرند. اما وقتي پروژه را آغاز كرديم، اسناد و اطلاعات 15 روز اول جنگ، بالغ بر 700 صفحه شد. بنابراين 6 جلد اول از مجموعه كتاب‌هاي "تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا" به سه ماه اول جنگ اختصاص دارد و پس از آن اتفاقات هر ماه، در يك مجلد منتشر خواهند شد و پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين مجموعه به 60 مجلد برسد. 

سپس اميردريادار شهريار ميرشكاري، يكي از نويسندگان اين مجموعه، با اشاره به سير شكل‌گيري زمينه‌هاي تدوين مجموعه كتاب‌هاي "تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا" اظهار داشت: ابتدا اطلاعات و اسناد دوران جنگ را از مناطق عمده و فعال نيروي دريايي ارتش گردآوري كرديم. نداجا در دوران جنگ، بيشتر از درياي عمان تا انتهاي اروند و بخشي از كارون مستقر بود.

وي تاكيد كرد: تفاوت عمده مجموعه كتاب‌هاي "تقويم ‌تاريخ دفاع‌مقدس نداجا" با ديگر كتاب‌‌هاي روزشمار جنگ، ثبت لحظه به لحظه وقايع است. براي مثال اتفاقاتي كه در يك ساعت، به صورت همزمان در مناطق مختلف مانند ستاد فرماندهي بوشهر، بندرعباس و منطقه عملياتي رخ داده، با قيد زمان در اين كتاب‌ها در دسترس‌اند. حتي اطلاعاتي مانند تعداد تردد نفتكش‌ها و واحدهاي دشمن نيز در اين كتاب‌هاي قابل استخراج‌ اند.

ناخدا يكم مجيد منصوري، يكي ديگر از نويسندگان مجموعه كتاب‌هاي تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا اظهار داشت: ايده نگارش اين مجموعه، بهار سال 87 و با رهنمود و حمايت‌هاي فرمانده نيروي دريايي ارتش شكل گرفت و بيش از صدها هزار برگ از پايگاه‌هاي دريايي ارتش جمع‌آوري شدند و ساماندهي آن‌ها مدت‌ها طول كشيد.

وي ثبت دقيق وقايع جنگ بر اساس مستندات را به عنوان يكي از مهمترين اهداف محققان و مؤلفان مجموعه كتاب‌هاي تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا اعلام و خاطرنشان كرد: اسناد مربوط به نيروي دريايي و جنگ‌، در نرم‌افزار خاصي ساماندهي شده تا محققان، بدون نياز به مراجعه به كتاب و تنها با تكيه بر اين نرم‌افزار، تاريخ و اسناد موردنظر خود را به راحتي پيدا كنند.

اين پيشكسوت سال‌هاي دفاع‌مقدس، ادامه داد: در حال حاضر، يازده مجلد از اين مجموعه تدوين شده و چهار عنوان نيز به چاپ رسيده‌اند. تصور مي‌كنم كه براي نگارش اين مجموعه، بايد بيش از 300 هزار برگ سند را مورد بررسي قرار دهيم.

منصوري با اشاره به تقليل طبقه‌بندي برخي از اسناد نيروي دريايي و ورود آن‌ها به مجموعه كتاب‌هاي تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا گفت: تصوير همه اسناد موجود در اين كتاب‌ها، در آن نرم‌افزار و همراه نمايه‌اي شامل نام صادركننده سند، امضا كننده آن و موضوع سند، در دسترس خواهند بود.

وي در ادامه، تاكيد كرد: يكي از خصوصيات تقويم تاريخ دفاع‌مقدس نداجا، دوري از هر گمانه‌زني يا تحليل شخصي است. تمام اطلاعات موجود در اين مجموعه، بر اساس پيام‌ها، نامه‌هاي رسمي و مستندات نداجا و با نوشته روان تدوين شده‌اند.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه سال جاري در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط