یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
زندگی «رییس‌علی دلواری» رمان می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زندگی و مبارزات شهید ريیس‌علی دلواری را به رمان و فیلم پویانمایی تبدیل می‌کند.

ايبنا نوجوان: مدیرعامل کانون در ديدار از موزه‌ي شهید ريیس‌علی دلواری در بندر دلوار استان بوشهر، با اشاره به رشادت‌های این شهید در مبارزه با استعمارگران انگلیس، فعالیت‌های انجام شده در معرفی این شهید را ناکافی دانست و از آمادگی کانون برای تولید رمان، پویانمایی و ... با این موضوع خبر داد. 

سیدصادق رضایی از مدیر و کارشناسان کانون استان بوشهر خواست  روایت‌های قابل استناد، آثار و متون ادبی، داستان، فیلم و ... با موضوع شهید ريیس‌علی دلواری را جمع‌آوري كنند تا پس از بررسی، براي ایجاد یک طرح‌ بزرگ در حوزه‌ي رمان و پویانمایی از آن‌ها استفاده  شود. 

در ابتدای این بازدید، حیدر شاکر، پسر عموزاده‌ي ريیس‌علی دلواری و راهنمای موزه که لباس سنتی مردمان این دیار را بر تن داشت، با لحنی زیبا و بومی به شيوه‌ي حماسي، رشادت‌ها و صفات اخلاقی شهید را بیان کرد. 

رييس هيأت‌مديره‌ي کانون که تحت تاثیر تسلط و شیوایی بیان راهنمای موزه قرار گرفته بود از حیدر شاکر دعوت کرد تا ضمن حضور در جشنواره‌ي بین‌المللی قصه‌گویی به عنوان قصه‌گوی بخش آزاد برای میهمانان داخلی و خارجی این جشنواره قصه‌گویی کند.

خانه‌ي شهید ريیس‌علی دلواری در سال 73 به دستور مقام معظم رهبری به موزه تبدیل شد. این خانه دارای 23 اتاق به مساحت سه هزار و 750 متر مربع و قدمتی بیش از 110 سال است که در آن‌ها 17 فضا برای حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی ایجاد شده است.

در این موزه، 94 جنگ‌افزار و سند تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و خلیج فارس به نمایش در‌آمده است.
 
ريیس‌علی دلواری حدود صد سال پیش در مبارزه با استعمارگران انگلیسی در منطقه‌ي تنگگ بوشهر به شهادت رسید. 

منبع: روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها