چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
متولیان: جشنواره به تمامی کارکردهایش توجه کند

سیدحسین متولیان، شایسته تقدیر بخش «ترانه و سرود» پنجمین جشنواره شعر فجر معتقد است به دلیل این‌که جشنواره به صورت تخصصی و به زبان فارسی برگزار می‌شود شاعران فارسی‌زبان از نقاط مختلف جهان می‌توانند در آن حضور داشته باشند و با اندیشه‌های هم‌عصران خود آشنا شوند.\

متولیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در پنجمین جشنواره شعر فجر در سه بخش شعر «سنتی و کلاسیک»، «ترانه و سرود» و «سپید و نیمایی» شرکت کردم. برای بخش ترانه 20 نمونه از سروده‌هایم را که برخی از آن‌ها اجرا شده‌اند به دبیرخانه فرستادم. بیشتر این ترانه‌ها مضمونی عاطفی دارند.

وی ادامه داد: برای بخش کلاسیک مجموعه غزلم با عنوان «سجده‌های سر به هوا» را که سال گذشته توسط نشر شانی به چاپ رسید به دبیرخانه ارسال کردم. این مجموعه دربرگیرنده 40 غزل پیرامون موضوعات آیینی، عاطفی و اجتماعی است. همچنین تعدادی از طرح‌ها و شعرهای سپیدم را نیز در بخش شعر «سپید» شرکت دادم.

متولیان درباره ارزیابی‌اش از جشنواره شعر فجر اظهار داشت: پیش‌تر در جشنواره‌های دیگری حضور داشته‌ام و در برخی از آن‌ها به عنوان برگزیده انتخاب شده‌ام. اما امتیاز جشنواره شعر فجر به سایر جشنواره این است که این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره در حوزه شعر به حساب می‌آید، هرچند کم سابقه است.

وی از برگزاری جشنواره شعر فجر به عنوان اتفاقی مبارک یاد و تصریح کرد: جشنواره راهی طولانی را در پیش دارد تا اعتبار و ارزش بیشتری پیدا کند. همچنین جنبه تشوقی آن به ویژه برای جوانان بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر از شاعران پیشکسوت نیز قدرانی می‌کند که این نیز از نقاط مثبت جشنواره به حساب می‌آید.

این شاعر افزود: شاعران پیشکسوت بسیاری در حوزه شعر هستند که در روزگار خود جریان‌ساز بوده‌اند و تقدیر از آن‌ها در چنین جشنواره‌ای شایسته است.

وی دیگر برتری جشنواره شعر فجر را برگزاری تخصصی آن به زبان فارسی برشمرد و توضیح داد: این افتخار بزرگی است و تمام فارسی‌زبانان جهان می‌توانند در جشنواره شعر فجر شرکت کنند. جشنواره مانند سکویی عمل می‌کند که هر فردی در هر کجای جهان که به فارسی می‌اندیشد و سخن می‌گوید و با زبان بزرگانی چون حافظ، سعدی و فردوسی آشناست، می‌تواند بر این سکو حضور داشته باشد و با اندیشه‌های هم‌عصران خود آشنا شود.

متولیان یادآور شد: تداوم جشنواره در صورتی میسر می‌شود که تمامی اهداف آن دنبال شود و جشنواره به تمامی کارکردهای خودش توجه داشته باشد.

وی در پایان به انتخاب فرد شایسته تقدیر در بخش ترانه اشاره و تشریح کرد: درباره دلیل این امر با محمدعلی بهمنی صحبتی داشتم. وی معتقد بود ترانه بعد مالی دارد و شایسته نبوده است که ترانه‌سرایی را به عنوان برگزیده نخست معرفی کنیم؛ چراکه سبب می‌شود تمامی مخاطبان ترانه تنها به سوی آثار یک شاعر بروند. چنین ذهنیتی را چندان مناسب جشنواره نمی‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط