چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
نظافت: جشنواره، شعر را بیدار کرد

مجید نظافت، برگزیده سوم پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش «سپید و نیمایی»، معتقد است جشنواره شعر فجر توانسته است شعر را بیدار کند و سبب بازیابی اعتبار آن شود.وی افزود:جوان‌ها به‌طور جدی به ادبیات می‌پردازند و مسوولان تلاش دارند این جدیت را ارج نهند.\

نظافت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: گزیده اشعارم با عنوان «فصل آخر زمین» مجموعه شعری بود که امسال به دبیرخانه پنجمین جشنواره شعر فجر ارسال کردم.

وی ادامه داد: این دفتر دربرگیرنده 70 قطعه شعر سپید و نیمایی و تعدادی غزل است که سال گذشته توسط نشر تکا و در 188 صفحه به چاپ رسید. حدود 90 درصد این سروده‌ها در قالب سپید و نیمایی هستند که از سال‌های نخستین دهه 70 سروده‌ام.

این شاعر به کتاب دیگری که با مقدمه و گزینش او منتشر می‌شود اشاره و تصریح کرد: در بخش استانی جشنواره امسال به عنوان شاعر میهمان در جشنواره استان یزد حضور داشتم. برهمین اساس با یکی از شاعران جوان این استان به نام محبوبه حسین‌‌پور آشنا شدم.

وی توضیح داد: تعدادی از آثار این شاعر را گزینش و ویرایش کرده‌ام و مقدمه‌ای بر آن‌ها نوشته‌ام که توسط حوزه هنری استان یزد و در دفتری با عنوان «نامه‌هایت بوی بهارنارنج می‌دهد» منتشر می‌شود.

نظافت در ادامه اظهار داشت: جشنواره هر سال تلاش می‌کند که مسیر رو به تعالی را طی کند. معتقدم تاحدودی با توفیق نیز همراه بوده است. مسوولان این جشنواره سعی می‌کنند نحله‌های مختلف شعری را در نظر داشته باشند.

وی به برگزیدگان این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: مسن‌ترین فرد برگزیده جشنواره امسال من هستم؛ اما برگزیدگان دیگر همگی از شاعران جوان هستند. این امر نشان می‌دهد که جوان‌ها به‌طور جدی به ادبیات می‌پردازند و مسوولان تلاش دارند این جدیت را ارج نهند.

این شاعر در پایان مسیر حرکت ادبیات را مسیری رو به رشد برشمرد و یادآور شد: ادبیات فارسی با روح و جان مردم عجین شده است. اما همان‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت مدت‌ها شعر خفته و به حال خود رها شده بود؛ اما در حال حاضر با تلاش حاضران در عرصه هنر و شعر دوباره شعر بیدار شده و به اعتبار خود دست یافته است.

اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر 10 اسفند در تالار وحدت برگزار شد. در این دوره نظافت و صدیقه‌ مرادزاده به‌طور مشترک رتبه سوم بخش شعر «سپید و نیمایی» را کسب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط