چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۰
نظافت: ارتباط جشنواره با شاعران مستمر باشد

مجید نظافت با تاکید بر این‌ امر که جشنواره شعر فجر در کشف استعدادهای جوان در حوزه شعر تاثیر بسزایی داشته است، معتقد است دبیرخانه جشنواره در طول سال نیز باید فعالیت کند و با شاعران ارتباط مستمر داشته باشد.\

نظافت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) توضیح داد: به‌نظر من جشنواره شعر فجر روند رو به رشدی را طی می‌کند و هر سال نسبت به سال پیش پیشرفت‌های محسوسی دارد. حضور افرادی چون پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمودرضا اکرامی‌فر و مصطفی محدثی‌خراسانی در جشنواره امسال نیز نشان می‌دهد که کار به سامان‌تر خواهد بود.

وی به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر جشنواره در سال‌های آینده پرداخت و گفت: اگر دبیرخانه جشنواره در طول سال نیز فعال باشد و اطلاع‌رسانی کند جشنواره موفق‌تر خواهد بود.

این شاعر ادامه داد: دبیرخانه می‌تواند کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه شعر را در طول سال بررسی کند و به ترتیب آثاری را که شایستگی ندارند از چرخه داوری حذف کند تا داوری‌ها جامع‌تر باشد. همچنین ارتباط با شاعران در طی سال قطع نشود و این ارتباط مستمر باشد.

وی درباره افزودن بخش «ترانه و سرود» به جشنواره امسال افزود: معتقدم جشنواره نباید بخش‌های زیادی داشته باشد. پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر شاهد این اتفاق بودیم و فیلم دینی یا سینمای کودک و نوجوان به جشنواره افزوده شد اما در سال‌های بعد به این نتیجه رسیدند که دیگر بخش‌ها را به صورت مستقل برگزار کنند.

نظافت در توضیح علت این امر اظهار داشت: اگر بخش‌های جشنواره زیاد باشد داوری‌ها با انصاف انجام نمی‌شود. به عنوان مثال تعداد شاعران کودک و نوجوان سرشناس در کل کشور بسیار کمتر از شاعران بزرگسال است. برهمین اساس حجم کار داوری مساوی نیست و به امر داوری لطمه می‌زند.

وی یادآور شد: انتخاب سه برگزیده در حوزه‌ای که تعداد شرکت‌کنندگان آن کمتر از حوزه دیگر است عادلانه نیست. افزایش بخش‌های متنوع به جشنواره در صورتی‌که تعداد برگزیدگان متناسب با هر بخش تغییر کند اقدام بهتری است.

این شاعر به حضورش در جشنواره استانی شعر فجر در یزد اشاره و تصریح کرد: به عنوان شاعر میهمان از خراسان شمالی در جشنواره استان یزد حضور داشتم و برگزاری این بخش از جشنواره امسال نیز قابل قبول بود. همچنین به‌نظر می‌رسد سمت و سوی جشنواره به سوی شاعران جوان پیش رفته است.

وی با تاکید بر کشف استعدادهای جوان در جشنواره شعر فجر اظهار داشت: به عنوان مثال در جشنواره استانی یزد با شاعر جوانی به نام محبوبه حسین‌‌پور آشنا شدم که در حوزه شعر بسیار مستعد بود. برهمین اساس شعرهای او را گزینش کرده و مقدمه‌ای بر آن نوشته‌ام که توسط حوزه هنری یزد به چاپ می‌رسد.

وی در پایان افزود: مجموعه شعر این شاعر «نامه‌هایت بوی بهارنارنج می‌دهد» نام دارد و شعرهای او پیرامون موضوعات متنوعی چون شعر آیینی، دفاع مقدس و آزاد سروده شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط