پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
باید فرصت‌ کتابخواني را خلق کرد

نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: باید فرصت مطالعه را خلق کرد و هر شخصی باید با ایجاد این فرصت و از طریق برنامه‌ریزی به استفاده و بهره‌برداری از منافع مطالعه و کتابخوانی بپردازد.

دكتر محمد كرمي‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: فرصت‌ها همچون باد می‌گذرند. اگر همه بتوانند از این فرصت‌ها نهایت استفاده را کنند و براي ارتقای سطح کیفی و کمی معلومات خود بهره برند، قطعا کار مفیدی انجام داده‌اند.

وي با بیان این که فعالیت‌های موثر و خوبی در توسعه فرهنگ کتابخانه‌ای و چاپ و نشر آثار در زمینه‌های گوناگون صورت گرفته است، بیان کرد: همان‌گونه که بدن ما به خوراک، پوشاک و ورزش نیاز دارد، باید زمانی را هم برای مطالعه اختصاص دهیم زيرا مطالعه و کتابخواني، خوراک روح است. 

وی در پاسخ به اين سوال که «برای نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه با استفاده از تعطیلات نوروزی باید از کجا شروع کرد و چه اقداماتی را انجام داد؟» متذکر شد: امروز عصر رسانه و ارتباطات است، یعنی می‌توان به سهولت از طریق اینترنت به بهترین منابع دست یافت. می‌توان در این ایام تعطیلات با استفاده از امکانات کتابخانه‌ای، خرید کتاب یا دسترسی به سیستم‌های اینترنتی، از این زمان‌ها استفاده کرد و بر میزان مطالعه افزود.

نماینده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي تصریح کرد: زمان‌ مطالعه در شمار فرصت‌هایی است که باید ایجادشان کرد. هر فردی باید در برنامه‌هايش چنینی فرصت‌هایی را خلق کند و زمانی را نیز به مطالعه اختصاص دهد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بتواند برنامه کتابخوانی را ادامه دهد.

وی با اشاره به این که در گذشته مسوول مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ بوده است، گفت: در زمینه‌های تألیف، تدوین و ویرایش محتوایی و نگارشی آثار مکتوب اقدامات زیادی را انجام داده‌ام، اما اکنون به دلیل گسترش فعالیت‌ها و انجام کارهای مجلس فرصتی برای فعالیت در عرصه چاپ و نشر محصولات فرهنگی ندارم.

کرمی‌راد با اظهار تأسف از این موضوع که نمایندگان مجلس فرصت زیادی برای مطالعه در اختیار ندارند و تنها می‌توانند به فعالیت‌های تخصصی و انجام وظایف نمایندگی بپردازند، بیان کرد: اکنون بیشترین میزان مطالعه ما به خواندن مطالب و نوشته‌هایی که روزانه در جانامه‌ای مجلس برای نمایندگان قرار می‌دهند و مشتمل بر دستورات جلسه، لوایح، طرح‌هاو مطالبی که باید مطالعه شوند، محدود می‌شود و فرصتی برای مطالعات حاشیه‌ای و تدوین کتاب نداریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی، توجه، تقویت و حمایت مالی و تخصیص امکانات بیشتر به حوزه تألیفات را از ضروریات بر شمرد و بیان داشت: آسیب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که توزیع عادلانه امکانات برای فعالان و تولیدکنندگان فرهنگ می‌تواند برخی از آنها را کاهش دهد. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در پایان خاطر نشان کرد: توجه ویژه به نویسندگان و تولیدکنندگان فرهنگ جامعه و تعیین سیاست‌های درست و کلان، می‌تواند رونق بیشتری در حوزه تألیف، چاپ و نشر کتاب ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط