سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
کتاب «در جست و جوی آن؛ روزنوشت‌های صعود به اورست» معرفی می‌شود

کتاب «در جست و جوی آن» به مناسبت بیست‌وپنجمین سالروز نخستین صعود ایرانیان به قله اورست در شهر کتاب ونک معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت بیست‌وپنجمین سالروز نخستین صعود ایرانیان به قله اورست کتاب «در جست و جوی آن» در شهر کتاب ونک معرفی می‌شود.

در این نشست که پنجشنبه 4 خرداد 1402 برپا می‌شود ایمان آذیش، مؤلف کتاب حضور دارد و در این باره سخن می‌گوید.

کتاب در جست‌وجوی آن ۱۰۴ روز از زندگی نویسنده در صعود به قله اورست است. نویسنده پس از گذشتنِ دو سال از این صعود بود که تصمیم گرفت روزنوشت‌های صعودش را منتشر کند. یادداشت‌هایی که در این کتاب می‌خوانید، روزانه و در میان گرما، سرما، باد، طوفان، برف، یخ و در وضعیت‌هایی متفاوت با زندگی روزانه شهری نوشته شده‌اند؛ بر روی کاغذهایی مچاله و در میان هیمالیا.

هیمالیا سرزمین برف و یخ است؛ طبیعتی که روزگاری دست‌نیافتنی و بکر بود، اما ایمان آذیش همانند افرادی دیگر به این منطقه رفت تا روزانه بنویسد و یادداشت‌هایش را در اختیار ما قرار دهد. این نوشته‌ها در ارتباط با گروه و محیطی هستند که نویسنده صعود را با آن‌ها به پایان برده است؛ یعنی کوهنوردهایی از ملیت‌های گوناگون و با ویژگی‌های مثبت و منفی مختلف.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تمام صورتم یخ زده بود، ماسک اکسیژن روی صورتم قندیل بسته بود. انگشت‌های پایم را دیگر حس نمی‌کردم ولی هنوز برای حفظ انگشتان دستم می‌جنگیدم. نبردی مداوم با سرما. ولی خسته نبودم و از صعودم لذت می‌بردم. لذتی بی انتها، از عظمتی که مثل نقطه‌ای سرگردان و ناچیز، وجودم را در آن غرق می‌دیدم و وصل به شکوه هستی. شیبی طولانی و زیبا پیش رویم قرار داشت که طلوع خورشید روی آن اثری از نور و برف و سایه ایجاد کرده بود. به بالای شیب که رسیدیم، کار ما گفت: «اینجا قدمگاه هیلاریه»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها