دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
زیبایی شعر به زبان آن است

مسئول انجمن پروین اعتصامی گفت: زیبایی شعر به زیبایی زبان شعر است‌ ‌و زبان شعر به معنای آواها، واژه‌ها و ترکیب‌های شعر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، مرضیه رحیمی بیان اینکه آنچه از باباطاهر به دست ما رسیده است به دخل و تصرف کاتبان به زبان فارسی دری است عنوان کرد: اشعار باباطاهر از لهجه لری دور شده است.

وی ضمن قدردانی از مرحوم اذکایی که کتاب باباطاهر نامه از او به یادگار مانده است خاطرنشان کرد: این کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در نظریه زیبایی شناسی یا جمال شناسی شعر محصول زیبایی اجزا، قسمت‌ها و بخش‌های مختلف آن است که باهم کل منسجم را می سازند و ما هم از اجزا و هم از کل لذت می‌بریم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم زبان شعر منظور ما زیبایی زبان شعر است؛ زیبایی زبان شعر یعنی آواها، واژه‌ها و ترکیب‌های شعر است اما موسیقی شعر نیز مهم است.

رحیمی با تاکید بر اینکه همه این موارد شعر را زیبا می‌کند عنوان کرد: ساخت شعر مربوط به عاطفه، اندیشه، محتوا و درونه شعر است و همه اینها باهم یک شعر را زیبا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گنجاندن معانی عرفانی و حکمتی و فلسفی در قالب دوبیتی بسیار دشوار است افزود: در دوبیتی باباطاهر در هر مصراع یک واژه دوبار تکرار شده است و شاعر جای دیگری برای گنجاندن کلمه دیگری نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها