سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
زیبا‌شناسی در هنر رکن اصلی است

نشر گیلگمش کتاب «انسان زیباشناس» نوشته هانس مایس و ترجمه آبتین رادمنش در سال ۱۴۰۱ روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ زیبایی‌شناسی در هنر همیشه مهم‌ترین رکن بوده، هست و خواهد بود. این مفهوم به کلیت و معنای زیبایی اشاره دارد که از هنر سخت مانند تندیس و مجسمه تا هنر نرم مانند موسیقی گسترده است که اکثر فلاسفه بزرگ همچون افلاطون زیبایی را در تقارن و نظم می‌دانند. زیبایی با مفاهیم زیادی درگیر است، عواملی چون حقیقت، عشق، زندگی، مرگ، خدا، انسان، گناه، معصیت، سیاست و ... بر این مفهوم تاثیر می‌گذارند که دامنه آن را بسیار وسیع یا بسیار محدود می‌کند. در همین باب هانس مایس، دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه لوون بلژیک، کتاب «انسان زیباشناس» را تالیف کرده‌است. از جمله آثار دیگر او می‌توان به کتاب‌های «پرتره‌ها و فلسفه‌ها» و «تفحصی فلسفی در پیش از طلوع، پیش از غروب، پیش از نیمه شب» اشاره کرد.


هانس در این کتاب به شرح گفته های مختلف راجع‌به زیبایی‌شناسی کرده است همانطور که در مقدمه نگاشته:
«آن‌چه در صفحات آتی از دید خواهید گذراند چشم اندازی است نسبتا وسیع از مهم‌ترین مباحث و چهره‌های زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر پنجاه سال اخیر. از‌این‌رو، کتاب حاضر می‌تواند به شماری از مباحث و اندیشه‌های تازه باب آشنایی بگشاید. افزون بر ابن اولا ترغیب‌مان می‌کند در خصوص مسائل ملموس هنر، که بخشی از زندگی تقریبا همه ماست، قدری عمیق‌تر بیاندیشیم؛ ثانیا، برای کسانی که می‌خواهند عمیق‌تر با این حوزه اندیشه آشنا شوند نقشه راهی نسبتا روشن ترسیم می‌کند»

آبتین رادمنش در بهار ۱۳۹۹ به ترجمه این کتاب پرداخته که با تلاش و پشتکار وی در سال ۱۴۰۱ توسط نشر گیلگمش، چاپ اول آن انجام شده‌است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها