یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
دانشنامه «تئاتر در کردستان» منتشر شد

مدیر‌کل رئیس حوزه هنری کردستان از انشتار کتاب دوجلدی «تئاتر در کردستان» از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان به همت حوزه هنری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، نشست خبری مدیر‌کل رئیس حوزه هنری کردستان برگزار شد.    

امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به رسالت تولید‌‌محتوا در حوزه هنری و در ادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان، دانشنامه «تئاتر در کردستان» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. دانشنامه «تئاتر در کردستان» در قالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان منتشر شد و تعداد مجلدات دانشنامه استان را به عدد 10 رساند.

رئیس حوزه هنری کردستان عنوان کرد: در این اثر دو جلدی که به همت و تلاش یک زوج هنرمند عرصه تئاتر عبید رستمی و بهارلطافتیان با سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است، ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها و رسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن موضوع تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان به‌طور مفصل بررسی شده است.

مرادی اضافه کرد: معرفی کامل «تماشاخانه‌های تئاتر درکردستان»، «مراکز آموزشی تئاتر»، «یونیما در تئاتر کردستان» تاریخچه‌ای کامل از مهمترین جشنواره‌های تئاتر برگزار شده در کردستان درج و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد‌ماه سال 95 از سوی حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و به فردی واحد تهیه می‌شد و به گونه‌ای فراهم می‌آمد که جنبه متن درسی داشته باشد؛ بنابراین با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به‌عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

وی افزود: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان گروهی از استادان دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی و هنری به فعالیت مشغول هستند و همه طرح‌ها و طرح‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین‌شده برای این دانشنامه را بررسی و در همه مراحل نگارش و تدوین برای انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه‌نامه تنظیم شده برآن اثر تایید شده نظارت دارند.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان بیان کرد: در فاز نخست چهار عنوان از این دانشنامه شامل «کردستان و شرق شناسان» اثر دکترکامبیز کریمی، «کردستان و مشاهیر – (سنجرخان )» اثر دکتر اسماعیل احمدی، «کردستان و ادب حماسی» اثر دکتر هادی یوسفی و «کردستان و ادبیات عامه» اثر دکتر جمال احمدی در اسفند‌ماه سال 1397 با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.

رئیس حوزه هنری کردستان اظهار کرد: متأسفانه به‌دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های انجام شده از مجموع 9 طرح چهار عنوان با «عناوین کردستان و سینما» اثر دکتر جلال نصیری هانیس، «کردستان و عرفان» اثر دکتر بهروز خیریه، «کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی» اثر محمد میرزایی و «کردستان و معماری» اثر دکتر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ و 21 اسفند 1400 در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی  با تاکید بر معرفی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آتی بیان کرد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه‌شناختی، مردم‌شناسی، تاریخی و زبانشناسی است. ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ  استان که متاسفانه به علت برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی  است و تلاش برای گردآوری و طبقه‌بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی، همچنین معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به‌عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، ازجمله نکاتی است که کمتر به شکلی  علمی و جامع در نظر بوده است.

مرادی تاکید کرد: توجه به تولید آثار هنری از محورهای اصلی و جدی برنامه‌های حوزه هنری است و چند اثر دیگر در قالب‌های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و به زودی چاپ و دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. کتاب «تئاتر در کردستان» ازسوی انتشارات پرهیب در دو جلد منتشر شده است و به زودی رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها