جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
«مبانی هنرهای دیداری در راستای تفکر واگرا» منتشر شد

نسرین دلشاد در کتاب «مبانی هنرهای دیداری در راستای تفکر واگرا» به اصول هنرهای ترسیمی و تأثیر آن بر مکتب تفکر نوگرایانه پرداخته‌ ­است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هنر­های هفتگانه همیشه در تاریخ مورد توجه بشریت بوده­‌است، هنر دیداری به عنوان سومین هنر از هنرهای هفتگانه مجموعه­‌ای از تمامی آثار هنری دوبعدی است که مستقیم با چشم و حواس دیداری ما  دریافت می‌شود. هنرهای دیداری یا تجسمی شامل خوش­نویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ می‌شود.

در طول تاریخ با ترویج تجددگرایی و مدرنیته در فلسفه و جامعه­‌شناسی این تفکر با هنر آمیخته‌­شده و هر هنرمند با توجه به خلاقیت خود بر این روند تحرک یا تعدیلی رسانده­‌است و سعی بر این داشته که تفکرات و ایدئولوژی خود را برای جامعه به انتشار بگذارد. از پیشگامان این عرصه می‌­توان به پابلو پیکاسو در نقاشی مدرن و نوگرا اشاره­‌کرد که راه vh برای سایر هنرمندان باز کرد.

نسرین دلشاد در کتاب «مبانی هنرهای دیداری در راستای تفکر واگرا» به اصول هنرهای ترسیمی و تأثیر آن بر مکتب تفکر نوگرایانه پرداخته‌ ­است، او در مقدمه کتاب چنین نوشته است:
«خلاقیت اوج توانایی تفکر بشر است و توانسته انسان را به مراحل پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی یاری ­دهد. نمونه­‌های خلاقیت را می‌توان در نقاشی روی دیوار غارها، خلق آثار هنری، ماشین‌­آلات صنعتی و ... دید. یکی از ابزارهای مهم برای رشد خلاقیت، داشتن تفکر واگرا است. در تفکر واگرا، درست بر خلاف تفکر هم­گرا، که نتیجه تفکر از قبل پیدا است، جواب قطعی وجود ندارد.

با نگاه اول شاید، مخاطب این کتاب تنها کودکان به‌ ­نظر­ آیند، هرچند محوریت کتاب کودک است و نظر بر این بوده که بنیادی‌تر کار شود، اما به شکلی برنامه‌­ریزی شده که کلیه مقاطع سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، دانشجویان رشته نقاشی و مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری (تجسمی)، بتوانند بنا به نیاز و دوق خود، نکات سودمندی در این کتاب بیابند. این کتاب انتهای بازی دارد، تازگی بسیاری از کارها، این امکان را به هنرمندان و هنر دوستان می‌­دهد که کارهای تازه­‌تری را خلق نمایند. چرا که خلاقیت همواره زایش های دوباره، را به دنبال خواهد داشت.»
انتشارات ودیعت در سال 1401 این کتاب را در 148 صفحه با قیمت 700.000 ریال چاپ کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها