سه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
«سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها» در «آستان کتاب» بررسی شد

نخستین شماره ماهنامه «آستان کتاب» با پرونده ویژه درباره سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها و گفت‌و‌گو با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسوی انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین شماره ماهنامه اختصاصی «آستان کتاب» انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر) منتشر شد.

در این شماره در بخش یادداشت سردبیر به قلم عطیه هراتی‌مطلق، با عنوان «دو‌روی یک ناشر» درباره به‌نشر می‌خوانیم:«به‌نشـر وظیفــه دارد، نــه‌تنهــا آثــار منتشــره خــود کــه بــرای عرضــه و توزیـع کتــاب هــای ســایر ناشــران بــه خصــوص درموضوعــات معــارف اســلامی، اهــل بیــت و ســبک زندگــی ایرانــی اســلامی نیـز برنامه‌ریزی کــرده و پلــن داشــته باشــد. در حقیقــت بــه نشــر در یک ســاحت، انتشــارات اســت بــا سیســتم تولیــد و تبلیــغ و فـروش و در ســاحتی دیگــریــک مجموعــه زنجیــره‌ای فـروش کتــاب اســت کــه در آن سیســتم، کتــاب‌هــای خــودش در کنــار ســایر کتــاب‌هــای ناشــران دیگــرقــرار مــی‌گیــرد.»
 
دومین بخش نشریه با عنوان «کتاب رضوی» به چهار موضوع «عهدی برای نوشتن» «قصه ترنج‌ها» این «لوکیشن جهانی» و «سوغاتی جهانشهر برکت» اختصاص دارد.
در فصل «عهدی برای نوشتن»، ویژه مرحوم سعید تشکری، می‌خوانیم: « سعیـــــــــد تشکــــری مســافر تاریــخ اســت. او در کتا‌ب‌هایــش گاه ســفرش را از کوچــه‌هـــــای مدینــــــه آغـــاز مــی‌کنــد، گاه قــرن‌هــا جلوتــر مــی‌آیــد و قلمــش را بــه مــدد خیــال قــــدرت می‌دهـــــد و وقایــع تاریخــی معاصـــر را بــه زیبایی و هنرمندانــه بــا  داســتانی پُرکشــش درهــم می‌آمیــزد. در تمــام کتــاب‌هــای او از آرتیســت گرفتــه تــا «هرایــی» تــا «موقوف» «رژیسور» تا «آبــی‌هــا» و «پاریس پاریس»  نقطــــه‌ای همــواره می‌درخشد: امام رضا(ع)...»
 
«پرونده ویژه» نخستین ماهنامه اختصاصی کتاب انتشارات آستان قدس رضوی به طرح سامانه خرید از کتاب‌فروشی پرداخته است. این بخش با یادداشت سردبیر «چالش خرید حضوری یا مجازی کتاب» درباره سامانه شروع می‌شود. «فصل آشتی با فناوری» «فروشگاهی به وسعت ایران» «چند نکته پیرامون سامانه خرید از کتاب‌فروشی» «خدشه به پاخور کتاب‌فروشی‌ها اشتباه است» دیگر فصل‌های پرونده ویژه این شماره از نشریه است.

گفت‌و‌گوی اختصاصی نشریه آستان کتاب با یاسراحمد‌وند، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان آشتی با فناوری آمده است. در بخشی از این گفت‌و‌گو احمد‌وند درباره مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌‌‌ها گفته است: «توسعه دایره مخــاطب و امکان ارتباط با مخاطــبان در محدوده‌اى به گستردگى ایران در این نرم‌افزار دیده شده و این براى کتابفروشان فرصت مناسبى است. دیگر اینکه امکان هاى نرم افزارى خوبى براى چینش ویترین، دسته بندى هاى موضوعى، داشتن بانک اطلاعاتى از مشتریان و ارائه پیشنهادها توسط کتابفروشان هم دیده شـــده؛ این امکانات به تدریج افـزایش هم پیدا مى کند و با تــوجه به ویژگى‌هاى نرم‌افزارى پر از امکانات خوبى است که مى‌تواند به کتابفروشان ما کمک بکند. نیز دسترسى شبانه‌روزى به کتابفروشى از امکان ویژه‌ای شده و مردم در هر ساعتى از شبانه‌روز مى‌توانند مراجعه بکنند و با توجه به موجودى اعلام شده توسط کتابفروش‌ها، کتاب‌ها را ببینند و سفارش دهند. گمان من این است که نظم و انضباط مالى و توجه بیشتر به نرم‌افزار در کتابفروشى‌ها مى‌تواند از پیامدهاى استفاده از این نرم‌افزار باشد و کتابفروشان را ترغیب بکند به اینکه با نرم‌افزارها بیشتر کار بکنند و اطلاعات نرم‌افزار متکى شوند و فروششان را در نرم‌افزار پالایش بکنند و از یک داده‌هاى مطمئن در نرم‌افزارشان برخوردار شوند که قابل اتکا باشد. درباره نقاط ضعف، مهم‌ترینش فعلا این است که اختصاص به خرید حضورى ندارد و طبیعتا از طریق سایت باید کتاب‌هاى کتابفروشى خریدارى شود.

این با فلسفه حضور بیشتر مردم در کتابفروشى‌ها منافات دارد. این مهمترین دغدغه و چالش پیش روى این نرم افزار است و تدبیرى هم فعلا براى آن وجود ندارد که بتوانیم همزمان از حضور بیشتر مردم در کتابفروشى‌ها بهره‌مند شویم و هم امکان‌هاى دقیق ارزیابى و نظارت بر مصرف یارانه فروش کتاب را تامین بکنیم. البته باید توجه داشــت که این نرمافـــزار در گام نخـــست خـــودش هســـت که اختصاص به کتابفروشى‌ها دارد. در یک فرآیند کلان، نرم‌افزار فروش کتاب خواهد بود که هم کتابفروشان، هم موزعان و هم ناشران به آن مى پیوندند و اولویت در فروش در آن نرم افزار با کتابفروشى‌ها خواهد بود و بعد از آن طبیعتا با موزعان و سپس با ناشران. همین طور امکان ارائه تخفیف‌ها با یک نظارتى صورت خواهد گرفت که حلقه‌هاى مختلف به صورت عادلانه بتوانند از ارتباط گسترده با مخاطب بهره‌مند شوند. و آن شبکه و آن نرم‌افزار به‌عنوان نرم‌افزار شاهراه نشر در کشور مى‌تواند بخش عمده یا همه تولید کتاب در کشور را درخود داشته باشد و مردم هم بتوانند با اولویت اول کتابفروش، بعد موزع و بعد ناشر کتاب خودشان را سفارش بدهند و دریافت بکنند و این امکان به صورت عمومى براى مردم به‌عنوان مصرف‌کننده و همان‌طور براى شبکه تولید و توزیع و ترویج فراهم شود. حتما با اجرایى شدن گام‌هاى دیگر این نرم‌افزار دغدغه‌ها و چالش‌هایى که در گام اول با آن مواجه هستیم امیدواریم برطرف شود.»
 
یادداشت اختصاصی پرونده ویژه این شماره از نشریه به مطلب آزاده نظر‌بلند، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران اختصاص دارد. در بخشی از این یادداشت آمده است: « «سامانه خرید از از کتابفروشى» اگرچه صورت تکامل یافته ایده‌هاى مستخرج از طرح‌هاى فصلى بود اما اساسا ًبا طرح‌هاى فصلى تفاوت دارد و به هیچ رو نباید با آن مقایسه شود. اساساً باید ذهنیت و انتظارات پیشین که برآمده و بازمانده از طرح‌هاى فصلى بود را به کنارى نهاد و این آمادگى را یافت که با یک وضعیت و پدیده جدید مواجه شد؛ سامانه جدیدى که اقتضائات و الزامات و شرایط مختص به خود را دارد. این نکته مهمى است و توفیق سامانه در گرو درک این تفاوت است. البته به این نکته هم باید توجه داشت که همه کتابفروشان از نظر تجهیزات، مهارت هاى فناورانه جدید، شیوه هاى بازاریابى، تعداد و تنوع کتاب ها، موقعیت و وسعت فروشگاه، گروه مخاطبان و موارد بسیار دیگر، وضعیت مشابه و یکسانى ندارند، بنابراین طبیعتاًمیزان بهره مندى آنها از این سامانه متفاوت خواهد بود.همراه شدن کتابفروشان با این سامانه امرى تدریجى است که در طول زمان اتفاق خواهد افتاد.»
 
خلیل پور‌زندی، مدیر‌بازرگانی به‌‌نشر نیز در قالب یادداشت «چند نکته پیرامون سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها» دیدگاه‌های خود درباره این شیوه خرید شرح داده است.  
دومین گفت‌و‌گوی اختصاصی «آستان کتاب» درباره سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها، به محمد راهی، مدیر‌عامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه)  اختصاص دارد. راهی در این گفت‌و‌گو درباره این سامانه گفته است: «این سامانه ویژگى‌هایى دارد که شاید با کتابفروشى فیزیکى در تعارض باشد. اگر نیازهاى کتابفروشان را به درستى شناسایى کنیم و آن‌ها را بتوانیم در سامانه خرید از کتابفروشى مرتفع کنیم وبه مساله‌شان پاسخ صحیحى بدهیم، قطعا استقبال بیشتر می‌ىشود.»

 در بخش «ماه نشر» مخاطبان می‌توانند با تازه‌های نشر آذر‌ماه به‌نشر آشنا شوند. انتشارات آستان قدس رضوی، ماه گذشته در مجموع 37 عنوان کتاب و 147 هزار نسخه کتاب منتشر کرده است.

پنجمین فصل نشریه «آستان کتاب» با دو محور «چالش‌های نگارش اثر دینی» و «پاسداشت نویسنده» که به معرفی مجید ملا‌محمدی، نویسنده ادبیات دینی اختصاص دارد. کتاب «روی میز» نیز مجموعه 40 «سلام برگُل نجمه» را به مخاطبان برای مطالعه پیشنهاد کرده است. آخرین رویداد‌های حوزه کتاب نیز در بخش اخبار نشریه «آستان کتاب» برای مخاطب جمع‌آوری شده است.

بخش فروشگاه‌گردی نیز به یادداشت نازنین مهابی، کارشناس بازرگانی با موضع معرفی طرح فروشگاهی دو هفته با کتاب، اختصاص دارد. در بخشی از این یادداشت آمده است :«یکی از طرح‌هایی که از خرداد ١٤٠٠ در کلیه فروشگاه‌های به نشر در حال برگزاری است، طرحی است که ما اسم آن را دو هفته با کتاب گذاشته‌ایم. در این طرح  یکی از کتاب‌های انتشارات به‌نشر با توجه به شرایط زمانی و مناسبتی و یا براساس سیاست‌های فروش و بازرگانی انتخاب، توسط کارشناسان و کتابفروش‌های به نشر مطالعه شده و در فضای ویژه‌ای در فروشگاه‌ها جانمایی و برای مشتریان فروشگاه پرزنت و با تخفیف ویژه عرضه می‌شود.»

بخش دیگر این شماره از نشریه «آستان کتاب» به یادداشت احمد یوسفی، مدیر کتاب‌فروشی شعبه گلشهر انتشارت به‌نشر اختصاص دارد. این کتاب‌فروش درباره تجربه خود نوشته است: «مهم‌تریـن چیزی کــه احســاس مــی‌شد کــودکان و نوجواتــان ایــن منطقــه نیازمنــدِ آن هســتند، مســاله اعتمــاد بــه نفــس و توانایــی به‌دســت آوردن حــس مســئولیت و تعهــد اجتماعی بــود. در ایــن راســتا کارهــای کتابفروشــی میــان بچه‌هــا تقســیم شــد و هرکــدام مســئول انجــام کاری درکتابفروشــی شــدند.»
ماهنامه‌ اختصاصی کتاب انتشارات آستان قدس رضوی، سال‌های 1397 و 98 در قالب خبر‌نامه داخلی منتشر می‌شد. اکنون و در دور جدید، مخاطبان این نشریه می‌توانند علاوه بر آگاهی از فعالیت‌های حوزه نشر آستان قدس رضوی، درباره کتاب، کتابفروشی و دیگر مسائل حوزه کتاب آگاهی پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها