یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» نوشته سیدجوادطباطبایی منتشر شد

ویراست جدید کتاب «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» با عنوان فرعی «گفتار در شرایط امتناع» تألیف سیدجواد طباطبایی پس از یک دهه نایابی، امروز در ۵۰۰ صفحه از سوی انتشارات مینوی خرد روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پس از چاپ ویراست‌های جدید کتاب «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی» و «زوال اندیشه سیاسی» تألیف سیدجواد طباطبایی توسط انتشارات مینوی خرد، انتشارات کویر شکایاتی را مطرح کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها را رد کرد و طرح شکایت را با توجه به صورت جدید کتاب‌ها بی مورد خواند، اما انتشارات کویر به قوه قضائیه متوسل شد و پس از گشودن پرونده‌ای که یک سال و هشت ماه به طول انجامیده است، طی این مدت از دادگاه حکم گرفته که تا بررسی پرونده، مینوی خرد ویراست جدید کتاب‌ها را چاپ نکند.

در کانال شخصی سیدجواد طباطبایی تأکید شده است که انتشارات مینوی خرد قطعاً و حتماً پایان مهرماه کتاب‌ها را چاپ خواهد کرد. همچنین درباره این کتاب نیز بیان شده که کتاب ابن خلدون را هرگز انتشارات کویر منتشر نکرده بود که اکنون بخواهد نسبت به آن حقی داشته باشد. به همین مناسبت ویراست جدید ابن خلدون و علوم اجتماعی نیز که بیش از یک دهه نایاب بود در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. 

«ابن خلدون و علوم اجتماعی: وضعیت علوم اجتماعی در تمدن اسلامی» کتابی است از سیدجواد طباطبایی که در رد کسانی که ابن خلدون را بنیان‌گذار علوم اجتماعی می‌دانند، نوشته شده است. در این اثر کوشش شده است تا برخی از وجوه معرفت و روش‌شناسی علوم اجتماعی جدید در نویسنده به نقد و تفسیر جامعه‌شناسی و به ویژه اندیشه امتناع علوم اجتماعی «عبدالرحمن بن محمد بن ابن خلدون» (732808ق) پرداخته است. از این رو در گام نخست از کتاب ارتباط اندیشه ابن خلدون با سنّت تبیین شده و سپس مبانی کلامی اندیشه اجتماعی وی به صورت خاص در علم کلام متأخر مورد بحث واقع می‌شود. آن‌گاه به دیدگاه فلسفه دوره اسلامی درباره ماهیت اجتماع انسانی با تأملی در اندیشه‌های افلاطون، فارابی و ابن‌خلدون اشاره و وجوه «نظریه عمرانِ ابن‌خلدون» بررسی و شیوه طرح و مبانی این علم با مبادی معرفت شناختی علوم اجتماعی مقایسه می‌شود.

در ادامه به توصیف‌های ابن‌خلدون از عدالت، واقعیت اجتماعی تجمل و به صورت کلی نظریه اقتصادی او پرداخته می‌شود. در پایان نیز پس از مطالعه شیوه رویکرد مغرب زمین به سنّت در دوران جدید، ایدئولوژی ابن خلدون درباره تجددگرایی و تاریخ اندیشه در دوره اسلام بررسی می‌شود. شایان ذکر است در این مطالعه نظرگاه نویسندگانی چون: «داریوش شایگان»، «جلال آل احمد»، «احسان نراقی»، «علی شریعتی» و... نیز مورد توجه قرار گرفته است.

چاپ اول این اثر در سال ۱۳۷۳ و چاپ آخر آن در سال ۱۳۹۰ ارائه شده بود و اکنون ویراست جدید کتاب با عنوان فرعی «گفتار در شرایط امتناع» از سوی انتشارات مینوی خرد روانه کتابفروشی ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها