یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
شاهنامه انتقال‌دهنده فرهنگ ایران است

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی روز گذشته با حضور تنی چند از اساتید شاهنامه پژوه داخلی و خارجی به‌صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، جواد محدثی خراسانی، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نجم‌الدین گیلانی، استاد و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، عزیز مهدی شاعر و پژوهشگر هندی حوزه فردوسی و علیرضا قزوه نویسنده و شاعر با مشارکت کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این نشست برخط ضمن مهم شمردن برگزاری برنامه‌هایی با محوریت بزرگداشت شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی گفت: نگهداشت زبان فارسی را مدیون فردوسی هستم چراکه او با سرودن اثر فاخری همچون شاهنامه تندیسی بر پایه کاخ رفیعی از نثر در زبان فارسی استور کرد که پس از گذشت هزاران سال با غرور در فرهنگ زبان فارسی می‌درخشد.

سبزیان، با اشاره به سخنان رهبری در خصوص حکیم خواندن فردوسی افزود: رهبر معظم ایران در این‌باره گفتند «حکمت فردوسی از همه جهات و نظرات درباره خدا و اسلام است. فردوسی حکیم است؛ حکمت او اسلامی است و ذره ای از حکمت زرتشتی در آن وجود ندارد. او پدر زبان فارسی و دلباخته حکمت اسلامی است و باید با این دید نگاه کنید که او تنها حماسه سرایی و پهلوان پروری نکرد بلکه در بطن اثر خود به سجایا و فضیلتهای اخلاقی پرداخته است. من موافقم از فردوسی تجلیل و حکمت او تحلیل شود که اگر با نگاه باریک، ظریف و گاهی وسیع به شاهنامه بنگرید جریان یکتا پرستی، توحید و اسلام را خواهید دید.»
 
وی رمز هوشیاری فردوسی را خلق شاهنامه به نظم دانست و افزود: این کار باعث شد نقال خوان‌ها شاهنامه را نسل به نسل در بین توده مردم رواج دهند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: فردوسی در شاهنامه انسان را به خداپرستی دعوت می‌کند و آن را یگانه راه خوشبختی می‌خواند، یأس و ناامیدی از رحمت الهی را بدبختی و ناسپاسی از خداوند را هراسناک می‌داند و هنر بزرگ اوست که این دانایی و توانایی به این شهود را به زیبایی هر چه تمام‌تر ترسیم کرده است.
 

 
وی با اشاره به سخنرانی یوگنی برتلس، خاورشناس و شاهنامه‌پژوه روس در برنامه هزاره فردوسی در ایران افزود: برتلس در سخنرانی خود گفته «مادامی که در جهان مفهوم ایرانی و ایران زمین وجود دارد، نام پرافتخار شاعر بزرگ حکیم فردوسی جاوید خواهد ماند. فردوسی شاهنامه را با خون دل نوشت و از این طریق خریدار محبت و احترام ملت ایران شد.»
 
سبزیان از کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری بزرگداشت شاعران و دانشمندان ایران زمین قدردانی کرد و گفت: به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی تمام سعی و تلاش کتابخانه‌های عمومی معرفی و شناساندن مفاخر ایران زمین به مردم و حفظ میراث زبان فارسی است.
 
فردوسی حاصل قرنها زیست خردمندانه و حکیمانه انسان است
در ادامه جلسه جواد محدثی خراسانی، عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تشکر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: فردوسی در نوع خود یک مجموعه فرهنگی در تاریخ ادبیات ایران است؛ در واقع فردوسی حاصل قرنها زیست خردمندانه و حکیمانه انسان است. فضیلت‌ها، ارزش‌ها و میراث فرهنگی در طول تاریخ در اشعار فردوسی تبلور پیدا کرده است.
 
محدثی خراسانی با اشاره به جهانی بودن فردوسی و شاهنامه گفت: فردوسی برگزیده‌ای شاخص برای معرفی ادبیات ایران به جهان است به عبارتی می‌توان او را شناسنامه و هویت ایران دانست.
 

 
وی رنج سی ساله فردوسی را برای سرودن شاهنامه بیشتر از یک عدد در پیشینه سه هزار ساله زیست و اخلاق جامعه ایران دانست و افزود: فردوسی همزمان با ورود اسلام و زبان عربی به ایران زیست و سعی کرد در آن وادی زبان فارسی را از ادغام با زبان‌های دیگر مصون نگاه دارد.

عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شاهنامه و به تبع آن نقاله‌خوانی، اجرای نمایشنامه و داستان‌گویی شاهنامه ای از رسانه‌های قدرتمند انتقال دهنده فرهنگ ایران است.

فردوسی را می‌توان شاعری مدرن دانست
علیرضا قزوه، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند نیز در ادامه نشست گفت: فردوسی همواره از حکمت گفته است و حکیم کسی است که در خردورزی کامل باشد یعنی باید آموزه‌هایش در حوزه دانش، علم و اخلاقیات در آموزه‌های زبان فارسی در نهایت باشد.
 
وی فردوسی را یکی از بزرگترین حماسه سرایان جهان خواند و افزود: فردوسی را می‌توان شاعری مدرن دانست چرا که بعد از گذشت هزاران سال از سرودن شاهنامه هنوز هم تازگی، طراوت و تأثیر خود را روی آدمیان حفظ کرده است.
 

 
قزوه اشعار شاعران هندی را تحت تأثیر عرفان فردوسی دانست و گفت: فردوسی در شاهنامه از بحث خرد و کلمه خرد بسیار استفاده کرده است به عبارتی ابزار کار فردوسی خرد است.
 
در ادامه عزیز مهدی، شاعری از هند، فردوسی را یکی از بزرگترین شاعران زبان و ادب فارسی دانست و گفت: شاهنامه جزء شناخته شده ترین آثار فارسی در جهان است که می‌توان به جرأت سروده‌های حماسه ای هند را تحت تأثیر عرفان، دانش و خرد این اثر بزرگ دانست.
 

 
فردوسی فقط با نیروی عشق برای سرودن شاهنامه وقت گذاشت
نجم الدین گیلانی، استاد و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی نیز در این نشست گفت: شاهنامه و فردوسی یک کتاب و کتابخانه هستند که می‌توان از هر بیت آن درس زندگی گرفت.

 وی با اشاره به نوشتن شاهنامه در طول سی سال افزود: فردوسی از جان و ثروتش بدون هیچ چشمداشتی و فقط با نیروی عشق برای سرودن شاهنامه وقت گذاشت.

گیلانی شاهنامه را نه تنها یک اثر ادبی بلکه تاریخ نگاری از دوران زندگی او دانست و گفت: فردوسی در شاهنامه به ما می‌گوید اگر تاریخ را فراموش کرده اید بخوانید و بدانید که چه دورانی در زمینه نجوم، معماری، فلسفه و دین در ایران گذشته است.
 

 
وی افزود: در جهان مدرنیزه امروزی که ثروت را بهتر از علم می‌دانند توجه و اهمیت به شاهنامه واجب و لازم است چرا که فردوسی در بیت بیت این اثر ما را به کسب علم و دانش و خرد دعوت می‌کند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: شاهنامه سراسر امید است و نوید، عفیف گویی و زیبایی سخن را می‌توان در همه جای شاهنامه حس کرد به عبارتی فردوسی در هزاران سال قبل با سرودن شاهنامه جامعه را به علم، دانش، خودآگاهی و جنگ علم علیه ثروت دعوت کرده است.
 

 
در حاشیه مراسم امین قوی اندام، نقاش مشهدی به خلق پرتره‌ای از حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها